Eesti Päevaleht, 12. august 1996
Eestil puudub soome-ugri poliitika
Andres Heinapuu
Seisukoht
16. augustil algab Budapestis II soome-ugri rahvaste maailmakongress,
millest võtavad osa kõigi soome-ugri rahvaste esindajad, eestlased
nende hulgas. 1992. aasta Sõktõvkari kongressi järel puhkes sisepoliitiline
pisiskandaal, peapõhjuseks rahvusliku konsensuse puudumine suhtumises
soome-ugri koostöösse, eriti idapoolsete hõimurahvastega.
Isegi skandaal ei aidanud kujundada ühtset poliitilist seisukohta,
kuidas ja mil määral peaks Eesti abistama Venemaa soomeugrilasi.
Budapesti kongressilegi on teised riigid poliitilisel tasandil
enam tähelepanu pööranud kui meie. Soome põhieesmärk on eelkõige
mitte halvendada oma suhteid Venemaaga. Teiseks püüavad nad jätkata
kultuurilist koostööd hoolimata poliitilise kliima muutumisest
Venemaal, kui see ei halvenda riikidevahelisi suhteid.
Ungarlased on veidi keerulisemas olukorras. Eelmise valitsuse
ajal antud lubadus sunnib uut valitsust korraldama talle suhteliselt
ebamugavat kongressi (presidendi suhtumine erineb valitsuse omast
tunduvalt). Taas on taustaks Ungari väga head suhted Venemaaga,
millest püütakse maksimaalset majanduslikku kasu saada. Seetõttu
oli ka kongressil algselt plaanis arutada muu hulgas majandussuhteid
ning sestap näevad ungarlased hea meelega kongressil rahvaste
delegatsioonide kõrval ka administratsioonide esindajaid. Soome
ja Ungari huvid, nagu ka hirmud, on täiesti mõistetavad nende
riikide välispoliitika üldises kontekstis.
Venemaa loodab Budapestis näidata oma hoolitsust soome-ugri vähemuste
eest. Koonerdamata saadetakse kongressile kõrgetasemelisi külalisi,
igale delegatsioonile lisandub paarikümneliikmeline folkloorirühm,
kuigi rahvakunstiõhtul on igale rahvale esinemisaega antud ainult
kümme minutit. Kui arvestada, et iga inimese pealt, kes ei kuulu
kümne- kuni kahekümneliikmelisse rahvusdelegatsiooni, tuleb tasuda
ülalpidamiskulusid 900 US dollarit, tuleb Venemaa investeeringut
kongressi lugeda mitmetes miljardites rublades.
Kuid mis on Eesti huvi? Mingit loogiliselt seletatavat poliitilist
positsiooni pole Eestil soome-ugri küsimustes siiamaani. Ilmselt
sellepärast oli välisministeerium ainus institutsioon, kes ei
saatnud kongressi Eesti-poolsesse korraldustoimkonda oma esindajat.
Ka ei suuda välisministeerium (erinevalt Soome välisministeeriumist)
leida raha ühegi oma töötaja komandeerimiseks kongressile. Halenaljakas
asekantslerite (ja veel madalamal) tasemel ping-pong rahataotlusega
Budapesti sõiduks ei mõjunud Eesti autoriteedile Ungaris sugugi
hästi, sest meie osavõtumaks laekub sinna viimasena, kuu aega
tähtajast hiljem.
Eesti peataoleku väljendused korraldustasandil jätavad Eesti
riigist kummalise mulje, kuid see pole peamine. Olulisem on, et
Eesti jätab oma välispoliitikas, aga samuti maine seisukohast
ja majanduslikultki kasutamata oma erilise asendi soome-ugri rahvaste
hulgas. Meil on praegu veel soome-ugri riigirahvastest kõige tihedamad
sidemed idapoolsete hõimlastega ning oleme parimad nende olukorra
tundjad. Meie koostöö on idapoolsete hõimurahvastega olnud paremal
järjel kui soomlastel ja ungarlastel. See töö on aga jäänud entusiasmi
tasemele ega ole leidnud nii kõrget (riiklikku) väärtustamist
ja finantseerimist kui Soomes või Ungaris. Olukorra jätkudes võime
kergesti oma eristaatuse ida- ja läänepoolsete soomeugrilaste
vahendajana kaotada. Meie oskuslikust toetamisest on idapoolseil
soomeugrilastel kindlasti kasu, nagu ka Eesti riigil, kes saaks
luua mulje enesest kui vähemuskultuuride toetajast, mis oleks
igal juhul positiivne.
Andres Heinapuu on kongressi Eesti-poolse korraldustoimkonna
esimees
trüki