etnofutu | hõimupäevad 2001 | boreaalne teater... | Olga Aleksandrova | suri
Väljakirjutusi arvustustest
Teise üllatusena esitas (Soome-ugri rahvaste teatrifestivalil Nurmeses, Soomes) programmivälise monoetenduse “Kolm pulmalaulu” Moskvas elav udmurdi näitlejanna Olga Aleksandrova. Minu jaoks oli see festivali parim etendus, põhinedes udmurdi mütoloogia kolme pulma motiivil: pulm eluga, pulm inimesega, pulm surmaga.
Olja ei kopeerinud etnograafiat vaid esitas oma nägemuse. Särava ja intuitiivse loojana lõi ta oma sümbolitekeele, minimalistliku ja väga mõjuva. Isegi küünilised eestlased läksid mänguga kaasa.
Etenduse ajal hakkasin uskuma, et üks suur inimnäoline olend manipuleerib meiega nagu nukkudega, lihtsalt oma lõbuks. Ainult et kui Olja vaatas oma inimnuku peale sooja muigega, siis minu oma näib olevat kiusakama iseloomuga.
LII UNT. “Sellist teatrit ei näe iga päev”. Pühapäevaleht.
Olga Aleksandrova tehniliselt imetlusväärsest ja viimase detailini läbi töötatud etendusest paistis välja võime orgaaniliselt kokku sulatada “taevapõdra rahvaste” šamanism (mida ehedal kujul ei saagi keegi “jäljendada”) ja moodsa inimese tunnetus. Saalitäis rahvast kuulas-vaatas etendust lausa hinge kinni pidades, ja aplaus oli pikk ja soe.
MATI UNT. “Olga Aleksandrova”. Rahva Hääl.
Etenduse teksti oli näitleja ise koostanud udmurdi paganlikest palvetekstidest, pulmalauludest, hällilauludest jms. Muusikas, kostüümis, rekvisiidis ja liikumises oli ta kasutanud ka muude soome-ugri ja boreaalsete rahvaste šamanistlikku traditsiooni. Tulemuseks oli midagi niisugust, millele esiotsa ei oska nimegi anda. Tegemist pole muusikateatriga, kuigi pea kogu test esitatakse lauldes; see pole ka nukuteater, kuigi kasutatakse nukke; etendus on väga intiimne, kuid samas ürgjõuliselt võimas. Ja kuigi kogu test oli udmurdi keeles, ei olnud kellelgi vaatajatest raskusi arusaamisega, niivõrd universaalne ja väljendusrikas oli Olga Aleksandrova lavakeel.
ANDRES HEINAPUU. “Šamanism ja Paabel”. Kultuurileht.
etnofutu | hõimupäevad 2001 | boreaalne teater... | Olga Aleksandrova | suri