Raadio
Vaba Euroopa
Sven Vabar
1. september, 2002 17:27
Suri
Toorama juht ning mordva rahvusliku liikumise liidreid Vladimir Romaðkin
Eile sängitati
mulda neljapäeval surnud maailmas kuulsaima soome-ugri
etnomuusikaansambli Toorama juht Vladimir Romaðkin, omakeelse nimega
Jowlan Olo. Romaðkin ei olnud mitte ainult rahvamuusik, vaid Venemaal
Mordvas elavate ersade ja mokðade viimase aja rahvusliku ärkamise
kesksemaid kujusid. Karismaatilise isiksuse ning väsimatu organisaatorina
suutis ta süstida rahvuslikku eneseteadvust ka ersade, mokðade ja teiste
mordva rahvaste noortesse. - - - -
- Mõningal
määral setude laulutraditsioonile sarnanev Toorama on Eestis esinemas käinud
mitu korda, kuna nad on siin oodatud ja tuntud. Neil on Eestis ilmunud ka
plaat “Taga erjaza Ðkai!” ehk “Taas elagu Jumal!”. Tartus
tegutseb lausa organisatsioon nimega Toorama Austajate Ring. Oma võimsate
mitmehäälsete laulude ja veel võimsamate esinemiste poolest tuntud
Toorama on hinnatud ja tuntud ka Venemaal ning Põhjamaades. Soomes andis
Finlandia Records mõned aastad tagasi välja ka Toorama plaadi. Nõnda võib
kindlalt öelda, et Toorama on tuntuim soomeugri rahvamuusikaansambel üldse.
Romaðkin
ei tegutsenud aga ainult Tooramas. Ta oli oma missiooniks võtnud
mordvalaste ehk ersade, mokðade ja paari pisema mordva rahvakillu
rahvusliku eneseteadvuse tõstmise ning tegutses mitmel rindel. Näiteks
on Romaðkin tegutsenud edukalt mordva pop- ja dþässmuusika
juurutamisel. Samuti oli soome-ugri rahvaste omavaheliste sidemete loomise
eest ekspresident Merilt Maarjamaa Risti ordeni saanud Romaðkin oluline
kuju ka ersa maausu taaselustamisel, seletas RVEle Toorama Austajate Ringi
esimees ning etnofututegelane Ott Heinapuu. “Romaðkin tegutses väga
mitmel alal, aga tema peamine tegevus oli suunatud ikkagi rahvusliku
eneseteadvuse kasvule: et tekiksid kindlad identiteedid, mis mordvalasi
venelastest eristaksid,” ütles Heinapuu. Taoline
mitmekülgne tegevus oli aga keeruline, sest ersade-mokðade rahvuslikku
liikumist varjutavad nagu ikka sellistel puhkudel sisetülid, ütles
Heinapuu. “Romaðkini surm on tõepoolest suur kaotus, sest Romaðkin käis
läbi kõikide Mordvas tegutsevate rahvusliku liikumise kildkondade ja
ringkondadega,” rääkis Heinapuu. Mordvalased
on suuruselt neljas soome-ugri rahvas maailmas, kelle arvukus ulatus 1989.
aastal Nõukogude Liidus läbi viidud rahvaloenduse andmeil 1,15
miljonini. Suurimateks rahvarühmadeks on ersad ja mokðad, väiksemad rühmad
on karataid, ðokðad ja terjuhanid. Oma kirillitsal põhinev kirjakeel on
nii ersadel kui mokðadel. Üldiselt peavad ersad ja mokðad endeid eraldi
rahvasteks, kuid saavad üksteise keelest siiski aru. Vaatamata
arvukusele praktiliselt ei ole keset Venemaad elunevatel mordvalastel
omakeelset haridust, ajakirjandust, ametlikku asjaajamist ega isegi
omakeelseid nimesid. 1990ndatel aastatel toimunud mõningase rahvusliku ärkamise
taustal on pisut jõupingutusi neil rinnetel siiski juba teha jõutud. Seda
kurvem on ersade-mokðade ühe jõulisema ärataja lahkumine elavate
hulgast. Mis saab ilma Romaðkinita kasvõi Tooramast? Ott Heinapuu
Toorama Austajate Ringist on pikemas perspektiivis siiski optimistlik.
“Ma ei oska öelda, kas Toorama nüüd edasi tegutseb, aga tähtis on
ennekõike see, et Romaðkinil läks korda iidse laulutraditsiooni viimine
linnadesse ning noorte sekka,” ütles Heinapuu. Vladimir Romaðkin lõpetas Mordvas Saranski linnas 1975. aastal muusikakooli ning 1980. aastal Kaasani konservatooriumi, asudes tööle folkloristina Mordva keele, kirjanduse ja ajaloo instituudis. 6. septembril oleks Romaðkin saanud 51-aastaseks.
|
2001. aasta märtsis Stepan Erzja näituse avamisel Moskvas üllatas Olo poliitikuid sellega, et käskis Moskva linnapeal Juri Luþkovil süüdata mordva rituaalse küünla ðtatoli Eesti suursaadik Tiit Matsulevitð Maarjamaa Risti üle andmas, 2001 Möödunud suvel vallutas Romaðkin Tooramaga Moskva _________ Toorama Viljandis |