Reisikiri
Koos Tsibihärblastega Udmurdimaale ja tagasi
Üks tore reis on jällegi seljataha jäänud,
millest nii mõndagi on pajatada: teele Udmurdimaale “Jur-jar”
festivalile (jur-jar tähendab tõlkes kõiksugu
müra) asuti 7. juuli varastel hommikutundidel peale Obinitsa
seltsimaja õuel peetud seto jaanipäeva. Oli ilus
ärasaatmise pidu koos heade sõprade Lõkõrite,
Ilvese ja Pulga Jaaniga.
Suur ja lai Venemaa võttis meid vastu “kuumaastikuga”.
Võib julgelt öelda, et kohati oli aukude keskel
raskusi tee leidmisega. Heaks näiteks oleks siinkohal see,
et kohati liiguti teo-tempos - sadat kilomeetrit läbiti
kolm tundi. Pidev vibreerimine viis mõneks ajaks rivist
välja bussi elektrisüsteemi ning konditsioneeri. Õnneks
polnud kogu tee nagu hiirte juust, ning vahepeal sai liikuda
ka talutavamas tempos. Head teed on Moskva ümber, Tatarimaal
ning Udmurdimaal.
Bussisõit oli kohati paras piin. Katsumuse positiivne
külg oli see, et bussis veedetud aeg sai kasulikult lauluprooviga
sisustatud. Kaasa oli võetud filme ja multikaid, mida
laulmise vahele vaadata sai. Eriti tõstsid bussis tuju
pillimehed, kes võisid väsimatult tundide kaupa
lõõtsa mängida ja kohati tundus, et nende
repertuaar ei lõpegi. Aeg-ajalt lasti meid ka Venemaa
metsaaluseid uurima või siis bensiinijaama vene keelt
praktiseerima.
Esimesse sihtpunkti Izhevskisse (udmurdipäraselt Izhkarisse
või ka Zavodi) jõudsime peale 48-tunnist bussisõitu
9. juuli hommikul.
Izhevskis majutati meid linnaäärse ehitajate sanatooriumi
kuuendale korrusele. Asjad jäeti ööbimispaika
ja mindi linna uudistama. Külastasime põllumajandusnäitust
Izhevski hipodroomil. Võib julgelt väita, et
üldiseks lemmikuks said pikakarvalised pruunid sead ja
lehm nimega Dünaamika. Ilm aga juhtus olema kohutavalt
palav, ja seepärast tegime ruttu minekut. Arvan, et ka
hirmpaksu villaga lambad oleksid meiega koos tahtnud jalga lasta,
kui vaid oleksid saanud. Vaesed loomad: nad nägid välja,
nagu oleks neid viimati pügatud nii kole ammu, et keegi
seda enam ei mäletagi. Hingeldavad villakuhilad.
Festivali avamine toimus Izhevski kunstimuuseumis. Viimase
kohta võiks öelda, et see oli tõeline performance.
Kõik sai alguse festivali peakorraldaja Juri Kutširani
šamaanilikust etlemisest, mille käigus viidi läbi
rituaalid, mis pidid tagama festivali kordamineku. Tõeline
šokk oli see, et keset püha toimingut sadas sisse
kolm noormeest, kes nägid välja nagu ansambli Caater
liikmed. Kolm tüüpi viisid porgandite abil demonstratiivselt
läbi homoseksuaalse suguakti, misjärel sissetungijad
said Kutširani poolt minema aetud. Iva oli selles, et festivali
peamõte oli vana ja uue ühitamine ja selle seiga
abil justkui öeldi ei massikultuurile. Uuele ajale ulatati
küll terekäsi aga seda siiski teatud piirini.
Edasi järgnesid eri rahvaste etteasted: marid, udmurdid,
mordvalased, ersad, mokšad, setud, soomlased jt. Publik
elas esinejaile kaasa - hea oli laulda publiku ümina ja
plaksutamise saatel. Peale eheda vana laulu esitati palju ka
õnnestunud ja omapärased rahvalaulutöötlusi.
Siinkohal on heaks näiteks mordvalaste punt Toorama, kes
oli oma loomingus kohati ühendanud vana muusikalise poole
ooperihäälega. Tulemus kõlas vägagi julgelt
ja uudselt.
Festivali avapäeva kolmas sündmus oli moenäitus.
Võib julgelt väita, et rõivaste loojad olid
inspiratsiooni saanud nii vanast kui uuest ja need kaks omavahel
sidunud. Tulemus oli väga kirev. Ühe osa neist rõivastest
võiks paigutada etno-stiili alla ja teise osa jumal teab
kuhu. Igatahes mitu kana oli pidanud suled loovutama selleks,
et moeloojad saaksid oma vaimu rõivastesse valada.
Peale ametliku osa lõppu vaadati näitust, kus võis
leida eestlaste tehtud fotosid Udmurdimaast ja teiste maade
kunstnike loomingut, kus oli kasutatud palju looduslähedasi
värve ja esemeid. Enne kui lahkuti muuseumitarest, peeti
maha üks korralik rahvaste ühinemisepidu. Tantsiti
ja lauldi ning tunnetati koos, et tegu on tõesti sugulasrahvastega.
Eri maade muusikud leidsid probleemideta ühise keele.
Mordvalaste eestvedamisel viidi läbi ühine palve selle
nimel, et festival igati korda läheks ning paluti ka ilusat
ilma – ennekõike päikest. Päikest saadigi,
ilus ilm saatis meid kogu festivali aja ning vahel oli ilm vaat
et liigagi päikeseline. Temperatuuripügalad ronisid
niisugustesse kõrgustesse, et kohati hakati päikese
meelitamise asemel vihma ja jahedust soovima. Mordvalaste Tooramast
veel niipalju, et sellest sai vaieldamatult eestlaste lemmik.
Eks vast aidanud omajagu kaasa seegi, et kaks aastat tagasi
oli Toorama (tol korral küll natukene teises koosseisus)
viibinud Eestis ja teinud Viljandi folgi ja seto kuningriigi
vahel Obinitsas seto seltsimajas oma nädalajagu aega parajaks.
Selle ajaga oli neil mällu sööbinud nii mõnigi
seto lauluviis, mida nüüd esitati. Õhtul õpetati
ööbimispaigas üksteisele ka oma maade tantse
kuni hiliste öötundideni. Õige palju avastati
ühiseid jooni, seda nii laulus kui ka tantsus.
10. juuli hommikul pakiti asjad ja roniti bussi, mida sedapuhku
sai jagada Mordva sõpradega. Sihtpunktiks oli Baterjakovo
küla Lõuna-Udmurtias Alnaši rajoonis. Alnaš,
kus Baiterjakovo küla asub, jääb Izhevskist
umbes 180 km kaugusele. Külaelanike pärimuse järgi
olid nad Arkski vürstiriigist pärit ning kõige
iidsemast udmurtide hõimust. Külarahvas oli bussidele
vastu tulnud, vastuvõtt oli väga südamlik ja
lahke. Arvan, et see jääb elu lõpuni kõigile
meelde, kes sellest osa said. Selleks, et külla pääseda,
tuli läbida väravad. Siis pakuti söödavat
ja joodavat, mehed said kumõskat ja naised kalja. Lauldes
ja tantsides mindi läbi küla. Vahepeal tehti peatus,
et süüa, juua ja udmurtide käsitööd
imetleda. Üks huvitavamaid peatusi läbi küla
minnes oli külalistele osaks saanud vihtlemine. Ühe
tare ees olid maha istunud laulunaised ja mees, kes tegid vihtu
ning laulsid selle töö juurde vastavat laulu. Peagi
jagati ka külalistele vihad kätte ja siis läks
udjamiseks. Vihtlemise eesmärk oli see, et teisi nüpeldades
pidi saama oma viha lehtedest lagedaks. Külalistel see
kahjuks ei õnnestunud, kuna värsket rohelist vihta
on peaaegu võimatu lehtedest puhtaks vihelda. Sellele
vaatamata tekkis aga siiski kaks “luuda”. Nipp seisnes
selles, et kavalad udmurdi mehed kasutasid vanu kuivanud vihtu.
Rongkäik lõppes kohaliku kooli sööklas,
kus pakuti rahvustoite ning seletati ka lahkelt juurde, millega
tegu ja kunas mida ja mispuhul süüakse.
Vaatasime kohaliku kooli õpilaste näidendit.
Hiljem toimus jõe ääres simman, mida täiendasid
Toorama ja Tsibihärbläste esinemised. Kohale olid
tulnud ka Tatarimaa udmurdid. Soomlased ei saanud kuidagi edvistamata
jätta ja lugesid ette oma luuletusi.
Hommikul mindi udmurdi kooliõpetajale külla, kus
meid kostitati mee, tatra, tee ja hansaga. Edasi suundusime
ühe teise õpetaja tarre, kus samuti pandi rahvas
jooma ja tantsima. Peale neid külaskäike tuli ametlik
hommikusöök koolimaja sööklas, mis jäi
aga setode poolt praktiliselt puutumata, kuna külas oli
juba tubli pruukost kõhtu pargitud. Edasine päevakava
nägi ette Alaši linna külastamist koos tänavaesinemistega
ja käiku esimese udmurdi kirjaniku Alina kodumuuseumi.
Pärast lõunat mindi Kama äärde pidutsema.
Sedapuhku nägime tõelist Kama jõge, mille
laius on kohati 15-20 km. Ei mingit jõe tunnet. Rahvas
läks kohe ujuma. Kui suplemisega ühele poole saadi,
siis korjati rannast kive. Ülejäänud seltskonnale
jäi suhteliselt arusaamatuks, miks setod kive korjavad.
Sai siis seletatud, et meil siin ei ole nii kauneid värvilisi
(siniseid, rohelisi, pruune) ja triibulisi kive. Õhtul
oli jällegi lõkke juures viimane simmanilaadne pidu
ning Tsibihärbläste ja Toorama sõprus oli jõudnud
staadiumi, kus hommikul lahkumine osutus tõeliselt kurvaks.
Hüvastijätt meie bussi juures kestis 2,5 tundi. Oleks
tahtnud veel koos lustida. Üheskoos lepiti kokku, et peagi
tulevad nemad Setomaale või lähevad setod ise neile
külla Mordvasse. 12. juuli varahommikul hakati Eesti poole
liikuma, ees oli pikk ja väsitav mitmepäevane elamine
bussis. Kaasa võeti ka üks prantslane, soomlane
ja udmurt. Kahjuks ei saanud nad aga meiega koos Eestisse kulgeda,
kuna bussipaberid olid vormistatud nii, et võõraid
peale ei tohtinud võtta, ja seega pidid nad Moskvas meist
lahkuma ning Venemaa avarustes omal käel edasi liikuma.
Tänu kolmele külalisreisijale sattusime kohalike mundrimeestega
pahuksisse, buss peeti kinni ning arestiti.
Olgu siinkohal ära mainitud seegi, et meie buss pakkus
ligi kümnel korral miilitsale erilist huvi. Lihtsalt peeti
kinni ja päriti, et kes olete, kust tulete ja kuhu suundute.
Lõpuks muutus see juba päris tüütuks.
Peale paari päeva bussis loksumist jõuti Vene-Eesti
piirile. Siingi ei saadud läbi sekeldusteta ja meid peeti
piiril kinni mitu head tundi. Kinnipidamise põhjuseks
oli see, et buss oli n-ö arestitud, aga arvutist olid selle
kohta käivad andmed kadunud ja kogu papre-majandus tuli
ühe bussijuhi jutu järgi uuesti korraldada –
õnneks lahenes asi siiski meie kasuks.
Omajagu peavalu valmistasid ka kaks kannelt, mis nägid
välja piisavalt iidsed ja salapärased (üks pill
oli kaetud ruunidega). Tolliametnikud arvasid, et pillid on
hiidvanad ja väärtuslikud, vaatamata sellele, et muusikariistad
olid valmistatud 2003 aastal Obinitsas toimunud pillilaagris.
Kandled olid jäänud deklareerimata, kuna selleks ei
nähtud mingit tarvidust olevat, s.t. pillid olid nooremad
kui 50 aastat ja ka nende hind ei ületanud 15000 krooni.
Tolliametnikud ragistasid ajusid, nii et kõrvust suitsu
tuli. Natuke puistati ka bussi, aga kuna midagi keelatut ei
leitud, siis lasti meid lõpuks tulema. Olles saanud üle
Eesti piiri, oli kõigil kergem olla. Jõudes tagasi
Obinitsa seltsimajja, ootas reisiselle mõnus eine ja
siis tuli jällegi jätta hüvasti kaasas olnud
Tartu ja Viljandi rahvaga.
Lõpetuseks võiks öelda, et oli tore ja igati
õpetlik reis. Udmurtias olnud setod ja eestlased said
vahetult osa tõeliselt ehedast kultuurist. Tahaks tagasi
Udmurdimaale…
Merlin
Lõiv