22.–25.
veebruaril toimus Murmanskis rahvusvaheline konverents “Snowchange
2003”. Ettevõtmine oli pühendatud põhjapool polaarjoont elavate
põlisrahvaste asualadel aset leidvate kliimamuutuste vaatlustele.
Konverentsi korraldasid Tampere Polütehniline Kõrgkool ja Murmanski
Humanitaarinstituut. Snowchange’il vastuvõetud deklaratsiooni
ja pikemaajalist tegevuskava tutvustatakse internetileheküljel
http://www.snowchange.org
Kuigi koosviibimisel räägiti palju kliimamuutustest, kerkis
konverentsi jooksul üha selgemalt esile küsimus, mida oleks
peale vaatluste ja muutuste jälgimise võimalik teha, et põlisrahvad
uutes tingimustes paremini toime tuleksid või et nende toimetulek
jääks vähemalt praegusele tasemele.
Eesti
Vabariigi aastapäeva paiku Koola poolsaarel viibides võisime
kliima soojenemist omal nahal kogeda. Esimeste päevade kergele
külmale järgnes sula. Suur lumehulk sulas kiiresti. Nädala pärast
oli mõni päev Murmanskis sama soe kui Sotšis – viis soojakraadi.
Mitmed kohalikud elanikud ütlesid, et nad ei mäleta, et kogu
nende elu jooksul midagi sellist oleks juhtunud – õige veebruarikuu
ilm peaks olema pakaseline ja tuisune.
Mitme põhja põlisrahva esindajad kirjeldasid muutusi, mida kliima
soojenemine on nende kodukohas kaasa toonud. Eriti huvitavad
olid need ettekanded, kus käsitleti põlisrahvaste elu sotsiaalseid,
poliitilisi ning majanduslikke aspekte, sest ökoloogiliste probleemide
eraldi käsitlemine tundub kunstlikuna.
Näiteks Habarovski krais on viimastel aastatel olnud väga suured
metsatulekahjud. Kala- ja jahisaagi pideva vähenemise tõttu
on ohus sealsete põlisrahvaste toimetulek.
Neenetsid
ei taha leppida naftapuurimisega
Neenetsi autonoomses ringkonnas elab umbes 6000 neenetsit, kellest
90% tegeleb põhjapõdrakasvatusega. Naftapuurimine algas ringkonna
põhjaosas juba 1970. aastatel. Vladimir Kotkin neenetsite ühendusest
Jasavei kirjeldas konverentsil oma kodukoha saatust: “Praeguseks
on naftareostuse tõttu kahjustatud 1% põdrakarjamaadest ja naftajuhtmed
takistavad põhjapõtrade liikumist. Kuuldavasti on õige puurimine
algamas paari aasta pärast.”
Tänu
Jasavei tegevusele on alates 2001. aastast suhetes
naftafirmadega jõutud uuele tasandile – toimuvad iga-aastased
ümarlauad, millest võtavad osa põdrakasvatajad, naftafirmade
ja administratsiooni esindajad ning kohalik intelligents. Jasavei
on seadnud üheks eesmärgiks avalikkuse informeerimise tegelikust
olukorrast. Võetakse osa ka ringkonna põlisrahvaid puudutava
seadusandluse väljatöötamisest. Protestiks naftafirmade reostuse
vastu saadeti pöördumine president Putinile, Venemaa Riigiduumale
ja riigiprokuratuurile. Asi saadeti lahendamiseks kohalikule
prokuratuurile, mis määras naftafirmadele minimaalsed trahvid.
Jasavei on teinud ringkonna administratsioonile ettepaneku
kompensatsioone oluliselt suurendada. Peamine mure on praegu
põlisrahva tervis.
Dmitri Horolja, neenetsi põhjapõdrakasvatajate assotsiatsiooni
president ja kuberneri nõunik, ütles: “Tööstus on hävitanud
põlisrahvaste maailma ja kultuuri. Põlisrahvad on alustanud
võitlust, et saada tagasi oma maa, mis neilt on võetud.” Ta
võrdles omaaegset Nõukogude Liidu põlisrahvaste olukorda, kus
nood pidid sõnatult pealt vaatama, kuidas maavarasid suurriigi
huvides kaevandati, Kanada põlisrahvaste parema saatusega, kes
on saanud oma kasutusse maa ning kellele makstakse suuri kompensatsioone.
Jamalil on geoloogilist luuret tehtud kohalike elanike arvamust
arvestamata, kaotatud on põdrakarjamaid, suureks probleemiks
on põhjapõtrade röövtapmine. Siiski on põhjapõdrakasvatusel
tulevikku, eriti Jamalil, kuna enam kui pooled Venemaa põhjapõdrakarjadest
asuvad seal. Horolja kinnitas, et nafta ja muud maavarad kaotavad
oma väärtuse, kuid põhjapõdrad jäävad.
“Ökoturistid”
ohustavad Kamtšatka lõhejõgesid
Kamtšatka esindaja Viktoria Šarahmatova kirjeldas sealseid probleeme
– alates 1991. aastast on välismaalastel lubatud sportlik kalapüük
sealseil lõhejõgedel, väljapüüki reguleerivad normid puuduvad.
Praeguseks on algatatud vene ja ameerika teadlaste lõhevarude
uurimise koostööprojekt, loodud on Lõhekeskus. Nn ökoturistide
arv üha kasvab, ulatudes praeguseks u 1000 inimeseni hooajal.
Tuusiku hind on 3000-7500 dollarit. Kalastusest huvitatud osapooled
– ühistud ja ühiskondlikud organisatsioonid peaksid algatama
omavahelise koostöövõrgu. Põlisrahvaste ühistud on loonud oma
liidu, mis algatab lisaks juba olemasolevale esimesele traditsioonilise
looduskasutuse territooriumile (itelmeenide Tšanum)
veel teise sellise territooriumi loomist. Et ka Kamtšatkal on
kavas hakata naftat puurima, kavandatakse selle vastaseid protestiaktsioone.
Handi-Mansimaal
loodi naftatöötlejate litsentsikomitee
Ljudmila Alfjorova “Ugrimaa päästmise” ühingust andis ülevaate
olukorrast Handi-Mansi rahvusringkonnas. Seal on vastu võetud
põlisrahvaid puudutav seadus. Neile on lubatud ringkonna eelarvest
2,5 miljardit rubla, mis tuleks kulutada sotsiaalsfääris, infrastruktuurile,
kapitaalehitistele, kultuurile, spordile ja väikeettevõtlusele
ning traditsiooniliste elatusalade toetamiseks. Praeguseks on
loodud 40 põlisrahva ühistut ja rahvuslikku ettevõtet. Ringkonnas
tegutseb enam kui 50 naftafirmat. Põlisrahvaste ja naftatöötlejate
suhete reguleerimiseks on loodud litsentsikomitee.
Saamid
nõuavad tagasi maad ja põtru
Koola saamid, kelle territooriumil konverents toimus, tõid põhiliste
probleemidena esile maakasutuse küsimused ning põhjapõtrade arvu
vähenemise viimaste aastate jooksul röövtapmise tõttu. Selle kohta
märgiti õigusega, et kodustatud põhjapõdra tapmine peaks olema
karistatav mitte salaküttimise paragrahvi alusel nagu praegu,
vaid seda tuleb käsitleda relvastatud kallaletungina eraisiku
varale. Kildini ühistule ei taheta endiselt kasutada anda maid
Petšenga (Petsamo) rajoonis.
Kasvavat ärevust tuntakse plaanitava Siberi naftajuhtme pärast,
mille ehitamisel võivad olla väga tõsised tagajärjed põhjapõdrakasvatusele,
kuna juhul, kui naftajuhe ehitatakse rannikuga paralleelselt,
lõigatakse läbi põhjapõtrade migratsiooniteed.
Bellona keskkonnakaitseorganisatsiooni Murmanski esindajad andsid
ülevaate peamistest aatomienergiaga seotud probleemidest poolsaarel.
Nendeks on kasutatud aatomikütuse ja muude radioaktiivsete jäätmete
käitlemine, keskkonna saastatus ning sellest tulenevalt elanike
terviseprobleemid.
Konverentsi jooksul tõusis üha selgemini üles küsimus, mida
oleks peale vaatluste ja muutuste jälgimise võimalik teha, et
põlisrahvad muutunud tingimustes paremini toime tuleksid või
et nende toimetulek jääks vähemalt praegusele tasemele.
Valitsused
peaksid suhetes põlisrahvastega tuginema austusele ja osalusele
Kuigi
konverents käsitles eelkõige keskkonnaküsimusi, pole kahtlemata
võimalik mööda vaadata poliitilisest aspektist. Stefan Mikaelsson,
Saami Nõukogu viitsepresident, rõhutas oma ettekandes otsest
seost põlisrahvaste saatuse ja kliimamuutuste vahel, hoiatades,
et põlisrahvaid puudutavate rahvusvaheliste konventsioonide
eiramisel võivad olla kurvad tagajärjed ning nõudes, et kohe
tuleks ühineda rahvusvahelise tööorganisatsiooni ILO konventsiooniga
nr 169, mis kohustab valitsusi suhetes põlisrahvastega tuginema
austusele ja osalusele. Praegu on ILO konventsiooniga ühinenud
ainult Norra, mitte aga muud saamide asuala riigid – Soome,
Rootsi ja Venemaa, vaatamata sellele, et Europarlament on teinud
Euroopa Liidu liikmesriikidele ettepaneku konventsioon kiiresti
ratifitseerida. Siiski on Põhjamaade saami küsimuste eest vastutavad
ministrid otsustanud alustada tööd “Põhjamaade saami konventsiooni”
väljatöötamiseks, mis peaks tuginema ILO konventsiooni põhimõtetele.
Teadmised
arhiividest välja
Konverentsi
korraldaja Tero Mustoneni sissejuhatav artikkel “rahva teadusest”
– põlisrahva traditsioonilistest teadmistest – küsib samuti,
mida võivad inimesed ise ära teha ja pakub võimalust alustada
lihtsatest asjadest, mida Eestis on harjutud folkloori, etnograafia
või käsitöö alla liigitama: koguda kohanimesid, lugusid, panna
tähele ilmaennustamise oskusi ja õppida neid vanematelt inimestelt,
õppida valmistama traditsioonilisi liikumisvahendeid, õppida
laule ja tantse ning rituaale, mis meid maaga ühendavad.
Oleme oma rahvalaulud kirja pannud, kokku kogunud ja arhiivi
asetanud ning suulise traditsiooni kirjalikuks muutumise käigus
neist võõrandunud ja kaotanud sellega seose ja lugupidamise
nende vastu. Indiaanlaste või inuitide käest püütakse koguda
samu teadmisi, aga kuna nad oma vanematest ja nende teadmistest
lugu peavad, suhtuvad ka kogujad neisse suurema austusega.
Johan
Albert Kalstad, saami etnograaf Tromsø Muuseumist, ütles: “Paljud
uurijad räägivad põlisrahva traditsioonilistest teadmistest,
kuid vähestel on õnnestunud neid jäädvustada”.
John Keogak, inuvialut Kanadast, rääkis suure lugupidamisega
sellest, kui targad vanemad on tema rahval. Vanemad ei lasknud
misjonäridel rahva seas riidu külvata, kui tuli uus usk. Need
olid vanemad, kes oskasid maade väärkasutuse eest saadud suuri
kompensatsioone õigesti investeerida, nii et praeguseks on kõigil
olemas kindel sissetulek ja keegi ei pea puudust kannatama.
Lisaks sellele on asutatud oma lennukompanii ja muid põlisrahvale
kuuluvaid ettevõtteid. Põlisrahvas on oma maa tagasi saanud.
Usun,
et meil on põlisrahvastelt võimalik õppida lugupidavat suhtumist
oma vanematesse ja nende teadmistesse. Ehk tasub mõelda ka selle
üle, kuidas “esivanemate varandus”, nagu M. J. Eisen meie rahva
traditsioonilisi teadmisi nimetas, meile jälle lähedaseks ja
kättesaadavaks võiks muutuda – mida me saame selleks teha?