Möödunud aastal mari kangelase päeval toimus maride
kuues erakorraline rahvuskongress, millel nad esimest korda protesteerisid
võimude vastu, sest nood ei arvesta oma toimetamistes Marimaa
põlisrahvaga. Täpselt aasta hiljem oli Fenno-Ugria
külaliseks mari kangelase päeva puhul üks sündmuste
keskmes seisnud mehi – Mari Liidu tollane esimees Valeri
Motšajev. Vahetult
enne Eestisse saabumist oli ta loobunud Mari Liidu esimehe kohast,
hoolimat sellest, et 2002. aasta lõpus oli ta Marimaa poliitikute
populaarsustabelis viies. Tallinnas esines ta ettekandega Matkamajas,
millest avaldame Sven-Erik Soosaare helilinditõlke
veidi lühendatud kujul.
Uus president
2001. aastast alates juhib Mari Eli Vabariiki uus president Leonid
Markelov. Ta on 39-aastane, põline moskvalane, hariduselt
jurist, lõpetanud Sõjanduse Instituudi, teeninud
sõjaväes Joškar-Ola garnisonis. 1993. aastal
otsustas ta hakata poliitikuks. Arvates, et head šansid on
Vladimir Zhirinovski Liberaaldemokraatlikul Parteil (LDP), tegi
ta panuse sellele, paigutades sinna rahagi. Nii valitigi ta LDP
nimekirjas 1995. a Venemaa Riigiduumasse. Järgmisel aastal
otsustas ta kandideerida Mari Eli presidendiks.
Tollal kehtisid kandidaatidele piirangud. Markelov ei vastanud
kahele Marimaa põhiseaduse nõudmisele, ta oli noorem
kui 35 aastat ega osanud mari keelt. Kuid, olles hariduselt jurist,
kaebas ta Marimaa põhiseaduse kohtusse ja võitis,
sest Venemaa Föderatsioonis on föderaalseadused ülemad.
Mari avalikkus ei teinud katsetki seda küsimust päevakorda
tõsta. Siiski jäi Markelov valimiste teises voorus
Vladimir Kislitsõnile alla. Neli aastat töötas
ta Riigiduumas ja 2000. aastal sai revanši – valiti
presidendiks.
Mari
avalikkus võttis ta presidenditoolile istumise vastu ärevusega:
kardeti, et LDP-lane hakkab ajama maride huvide vastast poliitikat.
Haridusminister ja mari keel
Uue haridusministri (Marina Švetsova, üle hulga aja
esimene venelasest haridusminister Marimaal – toim märkus)
esimesel pressikonverentsil küsis valitsusmeelne ajakirjanik,
kas veel kaua sunnitakse koolides õpilasi mari keelt õppima.
Minister vastas, et mari keele õpetus peab olema vabatahtlik.
Mari intelligents reageeris sellele valuliselt. Minister sai aru,
et ta on ületanud teatud piiri ning asus koos mari intelligentsiga
lahendust otsima. Formaalne lahendus leiti Venemaa Haridusministeeriumis
välja töötatud uue õppeplaani abil, mille
rahvuslik-regionaalne komponent lubab rahvusvabariikides riigikeele
staatusega põlisrahvaste keeli õpetada koolis riigikeelena
vastava rahva kompaktse asustusega aladel. Maride lapsed võivad
mari keelt õppida emakeelena, kuid riigikeelena saab seda
õpetada, kui kohalikud (rajoonitasandi) haridusülemused
sellega nõus on. Marimaa seadustega jäi küsimus
reguleerimata.
Keeleseaduse “parandused”
Teine rünnak toimus samuti 2001. aastal, kui uus vabariigi
prokurör, rahvuselt tšuvašš, esitas parlamenti
uue keeleseaduse eelnõu. Tema meelest ei vastanud senine
seadus Venemaa seadustele. Mari intelligents oli väga mures:
niigi olid mari keele õigused jäänud vaid paberile,
nüüd taheti neidki kärpida. Parlamendis moodustati
komisjon, mis uuris kaua föderaalseadusi ja valmistas ette
uue variandi, mis isegi tugevdas mari keele õigusi. Siis
sekkus president, eelnõu võeti tagasi ning kehtima
jäi senine seadus veidi muudetud kujul.
Nii suudeti vastu panna kahele rünnakule maride huvide vastu.
Teatrikonflikt
Järgmine konflikt presidendiga puhkes, kui ta sai aru, et
rahvuslik liikumine võib vastu seista tema poliitikale,
mitte Venemaa provintsi kombe kohaselt “valvel seista ja
au anda”. Seepeale tegi ta katse lõhestada mari rahvuslikku
liikumist.
Et Kõigi Maride Nõukogu esimees Viktor Nikolajev
kaitses maride õigusi avalikult ajakirjanduses, korraldati
ta vallandamine Mari Rahvusteatri direktori ametikohalt. Talle
tehti ettepanek lahkuda, kuid ta ei nõustunud. Seepeale
tegid võimud väga jultunud käigu.
Mari Rahvusteater, 80-aastase ajalooga kõige tuntum Venemaa
soome-ugri teater likvideeriti reorganiseerimise ettekäändel.
Väidetavalt eelarveraha säästmiseks ühendati
Rahvusteater ja Noorsooteater. Mõlema teatri töötajad
vallandati ja võeti siis tööle uude moodustatud
teatrisse, kõik peale Rahvusteatri direktori. See oli väga
küüniline samm, kus võimud ei arvestanud ei ajaloo
ega traditsioonidega. V. Nikolajev jäi töötuks
ning läks poliitikasse, teatades, et kandideerib Venemaa
Riigiduumasse ühemandaadilises ringkonnas ja võimalik,
et 2004. aasta detsembris ka presidendiks.
Maride mõõt saab täis
Need kolm rünnakut viisid selleni, et 2002. aasta 5. veebruari
Mari Ušemi (Mari Liidu) pleenumil kritiseeriti teravalt
presidendi poliitikat. 20. veebruaril toimus pretsedenditu miiting
mari rahva huvide kaitseks, millest Siseministeeriumi andmeil
võttis osa umbes 500 inimest. (Ainus soomeugrilaste rahvuslikel
motiividel toimunud tänavameelavaldus perestroikajärgsel
Venemaal. – toim märkus) Miitingulised suundusid
Rahvusteatri juurde, kus õhtul toimus etendus. Nikolajev
oli pisarateni liigutatud inimeste toetusest ja avaldas kahetsust,
et teatrit ei suudetud kaitsta.
Miitingul kuulutati välja, et 26. aprillil kutsutakse kokku
kuues erakorraline mari rahva kongress. Esmakordselt ei olnud
kongressil valitsuse toetust ning üritusele kaasa aidanud
asutused (teiste hulgas Marimaa pealinna Joškar-Ola linnavalitsus
– toim märkus) sattusid valitsuse surve alla.
Vahetult enne kongressi peksti Nikolajev oma koduõues läbi.
Seepeale esines Mari Ušem avaldusega, kus teatati,
et Nikolajevi peksmine on katse avaldada survet Kongressi korraldajatele.
Kongress toimus siiski
Kongress toimus hoolimata sellest, et võimud võtsid
ette kaks käiku, et seda takistada. Need käigud ei ole
iseloomulikud mitte ainult meie vabariigile, vaid kogu Venemaale.
Ootamatult ilmusid aprilli alguses riiklikes ajalehtedes teated,
et on loodud kaks uut organisatsiooni: Mari Rahvuslik Kongress
ja Tuanvel (mäemaride ühiskondlik organisatsioon,
tõlkes ‘kodukotus’). Mõlemad organisatsioonid
olid juba registreeritud. Uute organisatsioonide juhid hakkasid
kohe kritiseerima Kõigi Maride Nõukogu ja selle
esimeest ning Mari Ušemi. Õnneks rahvas,
eriti haritlaskond, ei uskunud neid.
Nädal enne Kongressi korraldati Joškar-Olas mari kultuurikeskuste
seminar, kuhu presidendi administratsioon kutsus 2000. aasta Mari
Kongressi delegaate kogu Venemaalt. Eesmärgiks oli nurjata
Mari Kongress, keelitada saadikuid 26. aprilli kokkutulekut ära
jätma ning arutama kõiki probleeme kohe sealsamas.
Külalistele oli korraldatud luksuslik vastuvõtt. Kuid
Mari Kongressi see ei seganud: kuigi väljastpoolt vabariiki
saabus oodatust vähem delegaate, oli diasporaa siiski esindatud.
Vabariigist julges kohale tulla nii palju delegaate, et 700 kohaga
saal oli peaaegu täis.
Kongress viidi läbi kõrgel tasemel. Nikolajevi ettekanne
oli sisutihe, käsitledes mari rahva ajalugu ja eriti Venemaaga
liitmist. Võeti vastu 6-punktiline deklaratsioon. President
Markelovi seisukohti ja tema poliitikat hinnati kui marivastast
ja rahvavastast. Talle tehti ettepanek vabatahtlikult ametist
lahkuda. Istungjärk andis Kõigi Maride Nõukogule
õiguse alustada vajaduse korral menetlust presidendi kohtulikule
vastutusele võtmiseks. Seda õigust seni kasutatud
ei ole. Täpselt aasta tagasi toimunud kongress äratas
suurt huvi ja leidis laialdast vastukaja, samuti oli tunda inimeste
toetust ja rahvustunde tõusu. See oli meie poliitilise
töö kõrghetk.
Taktika muutmine
Peale kongressi muutsime veidi taktikat. Kõigi Maride Nõukogu
ja V. Nikolajev keskendusid puhtalt poliitilisele tööle.
Mari Ušem, kõige suurem maride organisatsioon,
depolitiseerus ja hakkas tegelema kultuuritööga. Tema
peaülesanneteks on mari keele säilitamine, kultuuri
arendamine ja mari omausu toetamine. Poliitiliste küsimustega
tegeleb Kõigi Maride Nõukogu, poliitikud parteide
kaudu või iseseisvalt.
Kahjuks pole kõik mari ühiskonnategelased sellega
nõustunud. Kõigi Maride Nõukogu struktuur
ei ole veel piisavalt välja arenenud. Erinevalt Mari
Ušemist ei ole tal kõigis regioonides esindusi.
Kohtadel on poliitilisteks liidriteks sageli Mari Ušemi
liikmed. Kuid Venemaa poliitikas toimub struktuurimuutus: edaspidi
saab valimistel kandideerida vaid ülevenemaalistes parteinimekirjades.
Poliitikaga tuleb hakata tegelema professionaalselt.
450 aastat: pidutseda või mitte?
Järgmiseks katsumuseks sai Marimaa Venemaaga ühendamise
aastapäev. 450 aastat tagasi 1552. aastal langes Kaasani
khaaniriik ja Marimaa liideti ametlikult Venemaaga. Mäemarid
nõustusid sellega, sest nad olid juba varem Venemaa mõju
all ja nägid, et võimsamaga on parem liituda. Niidumarid
aga ei andnud alla ja veel 30 aastat pärast Kaasani khaaniriigi
langemist käisid nn tšeremissi sõjad. Lõpuks
allutati meid tule ja mõõgaga.
Probleem tekkis, kui president Markelov andis välja määruse
Marimaa Venemaaga liitmise 450. aastapäeva tähistamise
kohta. Seepeale andis vastava määruse ka Venemaa president
Vladimir Putin, mis kinnitas Markelovi ukaasi ja eraldas vahendid
“vabatahtliku ühinemise” aastapäeva pidustusteks.
Mari liikumistel tekkis selle kampaania valguses küsimus,
kuidas käituda, sest juba mari rahva kuuendal kongressil
öeldi, et esivanemate kontidel me pidutsema ei hakka. Küsimust
arutati Mari Ušemi ja Kõigi Maride Nõukogu
ühisel pleenumil, kus pakuti välja mitu varianti, 13
sammu 450. aastapäeva puhuks.
Otsustasime, et kuna mari rahvas oma ajalugu eriti hästi
ei tunne, tuleb sellest rääkida, nii tehti ajalehtede
eriväljaanded (mida pidi trükkima väljapool Marimaad,
opositsioonilisi väljaandeid ei saa trükkida ei Marimaal
ega naabervabariikides, sest kõik trükikojad on riiklikud,
st alluvad vabariikide ülemustele – toim märkus).
Lisaks sõitis maride esindus Kaasanisse, kus võeti
osa Kaasani langemise mälestuseks toimunud tatarlaste miitingust.
Viidi läbi aktsioon “Puhas kalmistu” ja mitu
sarnast aktsiooni. Tehti ka ettepanenek korraldada tänavameeleavaldus,
kuid seda ma ei toetanud. Veensin ka teisi loobuma, sest samal
päeval toimus pidulik üritus koos külalistega Moskvast
ja miiting võinuks tekitada tarbetut poliitilist vastasseisu.
Las nad teevad oma üritusi, meie neid ei sega, meie tegeleme
oma asjadega.
Paar päeva hiljem korraldasime mälestuspäeva Joškar-Ola
pargis, kuhu kogunes u 50 inimest, samalaadseid üritusi soovitasime
korraldada ka rajoonides.
Suutsime riigi masinavärgile vastu astuda ja selle peatada.
Me ei tegutsenud valjuhäälselt, kuid ettevõtmisel
oli edu. Sellised olid tähtsamad sündmused poliitilises
elus 2001. ja 2002. aastal.
Mari rahvuslikest organisatsioonidest
Milline on mari rahvusliku liikumise olukord praegu? Kuivõrd
organiseeritud me oleme? Ühiskondlikke organisatsioone on
paberil u. 20, kuid reaalselt tegutseb neist üheksa. Organisatsioonid
on väikesed, kõige suurem on Mari Ušem,
kus viimastel andmetel on 1247 liiget. (Võrdluseks: Mari
Eli Vabariigi suurimas parteis, Komparteis, on u. 1200 liiget
ja neil on suur toetus, valimistel võivad nad koguda 35
% häältest.) Meie nii suurt toetust loota ei saa, pealegi
pole Mari Ušem poliitiline partei.
Mari Ušemis on ka üliõpilasosakond,
kus on u 200 liiget ja lisaks eraldi noorteorganisatsioon U
Vij, kus on praktiliselt samad näod. On näha, et
noortel on suur tahtmine midagi ära teha, ja meile, keskealistele
inimestele, meeldib, et meil on järelkasvu. Varem, nõukogude
ajal, ei olnud mari noortel ühiskondlik-poliitilises plaanis
sellist rahvuslikku meelt.
Eespool nimetatud kaks võltsorganisatsiooni pole aasta
jooksul midagi teinud ja on jäänud vaid paberile.
Massimeedia olukorrast
Üht on Markelov siiski teinud, ta on hakanud finantseerima
kõiki mari väljaandeid, mis varem on raha küsinud
(ühtlasi allutades kõik Marimaal ilmuvad marikeelsed
väljaanded oma kontrollile – toim märkus).
Nad saavad eelarvest raha ega nurise enam, kuid tiraazhid on siiski
väikesed, kõige populaarsema päevalehe Mari
El trükiarv on 9 000-10 000, heal juhul 12 000, noortelehel
Kugarnja 3 000, lastelehel Jamde-Lij u 1000.
Seda on väga vähe.
President asutas veel ühe venekeelse ajalehe, mis on suunatud
noortele. Lisaks asutas ta raadiojaama, praegu on seal eetris
rohkem laulud ja muusika, kuid on tunda, et tööd tehakse
tuleviku nimel, et võita publikut.
Kõige tugevam on ta panus televisiooni. Marimaal on vaid
üks telekanal ja see on riiklik. Viimasel ajal on televisioon
muutunud raadiost populaarsemaks. Marikeelsete saadete osakaalu
aga vähendati. Praegu on marikeelseid saateid vaid 40% omatoodangust,
5-6% vähem kui varem. Raadios on jäänud marikeelsete
saadete maht samaks. Televisioonist on ühiskondlik-poliitilise
sisuga saated praktiliselt kadunud. Pool marikeelsest saatekavast
on täidetud tellitud muusikaga, tervituste ja õnnitlustega.
Soovikontsert soovikontserdi järel. Tahaks kuulda midagi
elust, aga ei kuule midagi.
Positiivseid muutusi
Kas on ka midagi positiivset? On. Pärast kongressi tahtsime
teada, kuidas reageerib sellele Moskva. Mitteametlikke kanaleid
pidi saime teada, et Putinit informeeriti kiiresti meie kongressist
ja ta ei olnud rahul, et Vabariigi president ei suuda kokku leppida
ühiskonnaga. Sellele reageeris presidendi esindaja Volgaäärses
föderaalringkonnas Sergei Kirijenko, tehes vabariiki mitu
visiiti. Üks külaelanik julges talle kaevata, et Marimaa
venekeelses ajalehes on palju marivastaseid artikleid.
Asjade käik näitas, et Kirijenko tegi visiidi just kerkinud
rahvusküsimuste, mitte majanduslike probleemide tõttu.
Meid rõõmustas, et lõpuks on ka keskvõim
meie probleemidele tähelepanu hakanud pöörama.
Kahjuks filtreeris Vene võim probleeme ning Motšajevi
välja käidud probleemidele vastas Kirijenko, et jätame
poliitilised probleemid kõrvale.
Visiidist oli siiski kasu, sest 2003. a eelarves on rahvustevaheliste
suhete arendamise finantseerimist suurendatud kolm korda, u 4
miljoni rubla võrra. Kultuuri ja rahvustevaheliste suhete
ministril, mäemaril Mihhail Vasjutinil, kes on hea kultuurimänedzher,
õnnestus veenda valitsust, et rahvuspoliitika kontseptsiooni
täideviimist hakaku juhtima ühiskondlikud organisatsioonid.
Mari Ušemi esitatud projektidest lülitati seitseteist
2003. a programmi, nii et ta korraldab koos teiste ühiskondlike
ja riiklike organisatsioonidega üritusi, mida finantseeritakse
riigieelarvest. Leian, et see on targasti tehtud ja on ka märk
rahva ja valitsuse lähenemisest. Jääb mulje, et
Markelov hakkab aru saama, et rahvusprobleeme ei saa lahendada
nii, nagu varem üritati. Tundub, et ka Venemaa juhib regioonide
liidreid selles suunas.
Soome-ugri koostöö
Suvel toimus ka Eesti, Soome ja Ungari saadikute visiit Marimaale.
Ootasime, et saame kutsed nendega kohtumisele, kuid meie nimed
tõmmati nimekirjast maha ja kui üks saadikuist küsis,
kas siin ka ühiskondlike organisatsioonide esindajaid on,
tõusid kohe käed ning nimetati presidendi poolt loodud
võltsorganisatsioone.
Väike Eesti nüanss. Palju aastaid õpib mari tudengeid
Eestis, ent neist pole suurt midagi kuulda. Hakkasin asja vastu
huvi tundma ja mulle öeldi u 10 nime, kes peale Eesti õpingute
lõppu on asunud tööle Marimaale. Mulle tundus,
et seda on vähe, ma ei tea küll, palju inimesi täpselt
on Eestis õppinud, aga ilmselt aastate jooksul vähemalt
60-70. Enamik nimesid olid mulle tundmatud, kuid kaks inimest,
Erik Juzõkain ja Olga Tjugajeva (Vedenkina) töötavad
kultuuriministeeriumis ja just rahvussuhete osakonnas. Nemad ongi
sisuliselt kogu osakond. Varem oli seal 5-6 inimest, aga nemad
saavad kahekesi selle tööga hakkama. Kui kakski kümnest
annavad sellise panuse, siis tahaksin tänada Eesti valitsust,
et nad võimaldavad andekatel inimestel õppida. Neil
kahel on juba teistlaadi, euroopalik mõtlemine. Loodame,
et tuleb tagasi rohkem spetsialiste. Võib-olla peaks esimese
valiku kandidaatide seast tegema juba Marimaal.
Küsimused ja vastused
Pärast ettekannet esitasid kuulajad Valeri Motšajevile
küsimusi. Järgneb valik vastustest.
Enn Eesmaa: Kas mari keelt soovitakse õppida?
See on suur probleem. Kui mari ühiskond hakkas kaitsma mari
keelt, ei toetanud meid lapsevanemad. Ametnikud heidavad seda
meile ette. Sage on nihilistlik suhtumine: milleks mari keel,
piisab vene keelest, või siis: õppigu laps parem
inglise keelt.
Andres Herkel: Milline on presidendi populaarsuse
dünaamika ja millal on järgmised presidendivalimised?
Sõltumatut küsitlust on raske läbi viia. MarNII
(Mari valitsusele alluv teadusinstituut – toim märkus)
andmetel Markelovi reiting tõuseb. Põhjuseks on
see, et eelmise presidendi Kislitsõni ajal viivitati palkade
ja pensionite maksmisega ja riik oli rahvale võlgu, nüüd
makstakse kõik õigeaegselt. Kuid rahvas ei tea,
et see on hoopis keskvõimu teene. Lastetoetusi maksis varem
vabariik, nüüd aga Venemaa keskvalitsus.
Järgmised valimised on 2004. a detsembris. Kuid hiljuti vastu
võetud seaduse järgi valitakse kohalikku parlamenti
iga viie aasta järel. On tehtud algatus, et ka presidenti
võiks valida 5 aasta järel, nii et presidendi ja parlamendi
ametiaeg kattuks. Praegu on presidendi ametiaeg 4 aastat. Kui
eelnõu vastu võetaks, toimuksid neljad valimised
korraga: presidendi, parlamendi, rajoonijuhtide ja külanõukogude
valimised. See lubaks presidendil ressursse kokku hoida. Praegu
peab ta ressursse jagama eri valimiste peale.
Prognoos on, et kui Kreml valimissüsteemi ei muuda või
mõnda muud kardinaalset muudatust ei juhtu, valitakse president
2004. a detsembris tagasi. Tema peamine vastane on praegu Volzhski
linnapea, kes on Paremjõudude Liidust. Kolmandal kohal
on Viktor Nikolajev Mari Ušemist. Markelovi konkurente
mustatakse ajalehes.
Tõnu Kalvet: Mis takistab Marimaal luua
eratelekanalit?
On olnud selliseid katsed, kuid meil on vähe raha. Iga sellise
katse surub valitsus maha. Meil oli võimalus luua raadiojaam
2001. a. Litsentsiks oli vaja 300 000 rubla (u 150 000 krooni).
Me küsisime seda raha mari poliitikult, kes tahab presidendiks
kandideerida, kuid ta ei suutnud seda leida ja me ei saanud litsentsi.
Mari intelligents ei ole üksmeelne. Kongressi ajal konsolideeruti,
kuid hiljem hakati jälle vaidlema, kes peaks presidendiks
kandideerima. Probleem on selles, et kõik on esimese põlve
intelligendid, külast pärit. Ametnikel on lihtrahvale
suurem mõju kui intelligentsil. Mari intelligents on ka
küllalt arg ega julge ametliku liiniga vastuollu minna.
Andres Heinapuu: Milline oli välismaiste
reaktsioonide, nt Helsingin Sanomate artikli mõju Marimaal?
Tahaksin tänada 22 Riigikogu liiget, kes saatsid Markelovile
kirja ettepanekuga teha koostööd mari rahva kongressiga.
Helsingin Sanomate artiklit kasutas Markelov ära meie mustamiseks,
sest ajakirjanik oli artiklis mõned vead teinud.
Jaak Prozes: Kui võrrelda mari rahvuslikku
liikumist tatarlaste ja tšuvaššide omaga, siis
millised on kokkupuutepunktid?
Isikliku info põhjal: tšuvašid tulid meie kongressile
ja kiitsid, et sellise üritusega hakkama saime. Tšuvaššias
see võimalik ei oleks, kuna president (tšuvašš
Nikolai Fjodorov – toim märkus) ei luba. Ühiskondlikud
liikumised on seal valitsuse kontrolli all. Tatarlastel on kahel
tasemel töö – ametlik ja ühiskondlik. Ametlik
võim distantseerub radikaalsetest rahvusliikumistest. Venekeelne
rahvastik toetab seetõttu Tatarstani presidenti (tatarlast
Mintimer Šaimijevit – toim märkus). President
on loonud vabariigis tugeva majanduse ja on praegu isegi keskvalitsuse
eelarvedoonoriks. (Tatarlased moodustavad Tatarstani elanikkonnast
alla poole [1989], tšuvašid Tšuvaššia
omast ligi 70% – toim märkus.)
SELETUSI
Kõigi Maride Nõukogu (Всемарийский
Совет, Мер Канаш ‘suur nõukogu’) – mari
rahva kongressil valitud täidesaatev nõukogu
Mari rahva kongress (Марий калык погын) – maailma
kõigi maride esinduskogu (u pooled maridest elavad väljaspool
Mari Eli Vabariiki), delegaadid esindavad proportsionaalselt kõiki
maride asualasid. Esimene mari rahva kongress toimus 1917 Birskis,
teine Kaasanis 1918, kolmas 1992 Joškar-Olas. Järgmised
Joškar-Olas 1996 ja 2000.
Mari Ušem – 1917 loodud, 1990 taastatud
maride keskorganisatsioon (“demokraatlik ühiskondlik
ühendus”), ühendab Venemaal elavaid marisid.
U Vii (‘uus jõud’) –
1990. a aprillis taastatud mari noorteorganisatsioon
Infolehes
varem ilmunud: V mari rahva kongressi ülevaade (2000,
nr 4); Silmus Marimaa presidendi kaela ümber (2000, nr 6,
mõlemad ka võrgus: http://www.suri.ee/il/,
vt ka sisuregistrist: http://www.suri.ee/il/mari.html)
Lisainfot võrgus: SURI pressiteated 2001
ja 2002: http://www.suri.ee/press/.
Venekeelseid materjale: http://www.mari.ee.
S. Svetšnikovi uurimus “Marimaa ühendamine Vene
riigiga” (vene k): http://www.suri.ee/r/mari/svech.html