Juri Perevoztšikov pidas 7.-16.04.2003 Tartu Ülikoolis loengukursuse
"Venemaa, Udmurtia ja udmurdid – rahvuslik renessanss?"
tänapäeva etnilistest protsessidest Udmurtias.
Teemad olid järgmised:
1. Rahvuspoliitika ja soome-ugri rahvaste poliitilis-õiguslik
staatus Venemaa Föderatsioonis.
2. Soome-ugri põlisrahvaste elukeskkonnaõiguse rahvuskultuurilised
alused.
3. Etnodemograafilised protsessid Udmurdi Vabariigis: ellujäämisstrateegia.
4. Etnosotsiaalsed protsessid Udmurtias: moderniseerimise perspektiivid.
5. Etnopoliitilised protsessid Udmurtias: rahvusliku liikumise
perspektiivid.
6. Etnolingvistilised protsessid Udmurtias. Keeleseadus ja selle
realiseerimine.
7. Massiteabevahendite roll Udmurtia rahvuskultuuripoliitikas.
8. Udmurdi diasporaa ja soome-ugri maailm Udmurtia rahvusvaheliste
ja regioonidevaheliste suhete süsteemis.
9. Udmurdi rahvuslik liikumine ja soome-ugri maailm: arengumudelid,
rahvuslike ideede leidmine.
10. Udmurdi noored ja rahvuslik noorsooliikumine Udmurtias.
Loengud
olid väga huvitavad. Eriti tänu võrdlusele teiste soome-ugri
rahvastega. Udmurdid elavad peamiselt Udmurdi Vabariigis (69,4%
ehk ligi 500 000), Baškortostanis, Tatarstanis, Permi ja Kirovi
oblastis – veel umbes 100 000. Udmurtias elab umbes 70 erinevat
rahvast. 1920. aastal moodustasid udmurdid 58,7% ja venelased
37,7% kogu elanikkonnast.
1989. a rahvaloenduse järgi moodustasid enamuse Udmurdimaa rahvastikust
venelased (58,9%), teisel kohal olid udmurdid (30,9%). Muutus
rahvuslikus koosseisus toimus peamiselt migratsiooni tõttu ning
seoses sellega, et 1930. aastatel ühendati Udmurdi Autonoomse
Vabariigiga viis venekeelset rajooni.
Kuni 1960. aastateni oli udmurtide sündimus kõrgem kui venelaste
oma, hiljem hakkas see langema. Kuni 1993. aastani elanike arv
Udmurtias kasvas, pärast seda hakkas aga kahanema. Udmurdi pered
on rohkem lastele orienteeritud kui vene pered, kuid linnaelu
paljulapselisust ei soodusta. 1999. aastaks oli udmurtide loomulik
iive 0,7‰ (vrd: komidel 2,00,7‰; mordvalastel 6,50,7‰ ja maridel
2,60,7‰).
1920. aastatel arendati rahvuslikku haridust: asutati koole, koolitati
õpetajaid, avaldati õpikuid ja raamatuid, normeeriti keelt jne.
1930ndatel sai jalad alla rahvuslik udmurdikeelne haridus, kuigi
ka vene keele õppimisele pandi suurt rõhku. 1950ndatel aastatel
tugevnes vene keele surve, kuigi kooliõpetus käis ikka veel udmurdi
keeles. Järgneval kümnendil läks õpetamine lapsevanemate soovil
venekeelseks. 1970ndatel aastatel tekkis tendents loobuda udmurdi
keele õpetamisest ka õppeainena ning paari järgmise aastakümne
jooksul süvenes udmurdi keele stagnatsioon.
Uuringud näitavad, et naistel säilib keel paremini kui meestel.
Samuti on olemas negatiivne korrelatsioon hariduse ja keele säilivuse
vahel: mida madalam haridus, seda parem on keele säilivus.
58% põhjaudmurtidest on venekeelse hariduse poolt, lõunaudmurtidest
aga ainult 27%. Udmurdi autorite raamatuid loeb 1/3 põhjaudmurtidest
ja üle poolte lõunaudmurtidest. 42% udmurte valdab oma emakeelt
vabalt, 38% oskab ainult kõnekeelt ning 12% saab udmurdi keelest
aru, kuid ei räägi. Keelest kõneldes tuleks mainida ka keeleseadust.
1991 koostati esimene keeleseaduse projekt, seejärel veel mitu
projekti, keeleseadus võeti vastu alles 6.12.2001.
Üldiselt
arvatakse, et poliitiliselt käitub Udmurtia stabiilselt ja võrreldes
teiste Vene Föderatsiooni subjektidega on ta suhteliselt passiivne.
Raske öelda, miks see nii on. Pakutakse selliseid seletusi nagu
poliitiline infantiilsus ja pragmaatiline ettevaatlikkus ehk
poliitiline tarkus.
Rahvuslikust liikumisest rääkides peab mainima, et udmurtidel
pole põlisrahvana erilisi õigusi, nad on võrdsed teiste Udmurdi
Vabariigis elavate rahvastega. 1980. aastate lõpus tekkis Iževski
intelligentsi algatusel Udmurdi klubi. Aastal 1989 asutati ühing
Дэмен (Koos), kuid seda ei õnnestunud kohe registreerida.
1991 tuli kokku esimene Удмурт Кенеш (Üleriigiline Udmurtide
Nõukogu), mida korraldas Дэмен. Tekkis idee asutada Udmurdi
rahva taastamise fond, kuid paraku ei saanud see teoks. 1994 lõi
Дэменist lahku omausuühing Удмурт Вöсь (Udmurdi
Palvus). 1999. aastal peeti Удмурт Кенеш esimest korda
udmurdi keeles. Kahjuks ei olnud Удмурт Кенеш kuigi aktiivne
ja selle töö elavnes alles aastal 1997: loodi piirkondlikud кенеш-id,
korraldati kursusi, anti välja ajalehte Герд jne. Põhjusteks,
miks Удмурт Кенеш-i töö ei olnud eriti tõhus, tuuakse:
-
-
poliitilise kogemuse ja heade poliitikute puudumine,
-
autoriteetse liidri puudumine,
-
-
teoreetilise baasi puudumine.
1990.
aastal asutati Udmurdi Noorte Ühiskondlik-Poliitiline Organisatsioon
“Шунды” (Päike), mille nimetusest kadus hiljem sõna
“poliitiline”. See registreeriti aastal 1992.
Üldiselt võib öelda, et vaatamata viimasel ajal Udmurtias
aktiviseerunud etnilistele protsessidele, on siiski veel vara
rääkida rahvuslikust renessansist.
2001 anti Moskvas välja raamat “Феномен Удмуртии. Парадоксы
этнополитической трансформации на исходе XX века” (autorid:
М. N. Guboglo, S. К. Smirnova), millest pidi saama sarja
“Феномен Удмуртии” avaköide. Teise köite, “Постижение
суверенности: становление государственности Удмуртской Республики”,
esimene raamat “Сфера законодательной власти” ilmus
2002 kirjastuses “Удмуртия”. Kokku on oodata 5-6
köidet.