Vabariigi President Turu Ülikoolis 25. mail 2000
25.05.2000
VÄIKERAHVASTE ROLL EUROOPA LIIDUS
Alustan küsimusest: Mis on Euroopa? See on Euraasia mandri väike
poolsaar, tühine pindalalt ja
tühi maavarade poolest, suure hobuse sabatutt. Ometi on ta tõusnud
kogu maailma
arengumootoriks. Millega seda seletada?
Maakaardile pilku heites torkab silma väikese Euroopa poolsaare
rannajoone määratu pikkus.
Maailmas ei ole teist piirkonda, kus tagamaa ruutkilomeetri kohta
tuleks nii palju rannajoont. See
ahvatleb Euroopat käsitlema informatsioonivahetuse mudelina.
Kui läheme oma muinasaja läteteni, näeme, et Bosporuse
merekitsust, rannikuid ja jõgede
orgusid kasutas Homo sapiens pealetungiks meie kaugele eelkäijale
neandertali inimesele, kes
lõpuks taandus Hispaaniasse, Ibeeria poolsaare lõunapoolsesse
ossa ja üksikute isolaatidena
Balkani mägedesse ja seal sugupuuta välja suri. Kasutades
moodsat terminoloogiat, võiksime
rannajoont ja jõgede süsteemi käsitada esimeste
informatsioonikanalitena. Neid kitsaid ja hästi
jälgitavaid koridore pidi levisid inimesest sõltumata ka taime-
ja loomaliigid, suurendades väikesel
pindalal Euroopa looduskeskkonna mitmekesisust. Niisiis on vee ja
maismaa kokkupuutejoone
pikkus see läbi aegade määrav tegur, millest on sõltunud
informatsiooni ülekande intensiivsus
ühest kohast teise. Informatsiooni mõiste alla kuuluvad
arusaadavalt oskused, uskumused,
kaubad ja teenused. Ülekande intensiivsuse kõrval tahaksin
kasutada veel teist mõistet, nimelt
ülekande pinget. See sõltub nivoode vahest, looduskeskkonna
erinevusest. Minu arvates ei ole
piisavalt tähelepanu osutatud seigale, et põhja-lõuna suunas
ehk meridionaalselt olid erinevused
märksa suuremad kui lääne-ida suunas ehk latituudselt. Need
matemaatilised sõltuvused
avaldusid eri aegadel erineva dünaamikaga, olenevalt
muinasinimese kultuuriastmest. Lévi-Strauss
kõneleb vanema kiviaja pihukirve tüübist, mida muinasinimene
kasutas saja kuni kahesaja
tuhande aasta kestel määratusuurel territooriumil, mis ulatub
Prantsusmaast Kollase mereni. Ta
kasutab koguni väljendust ''standardiseeritud toode''. Mainin
seda tuntud näidet üksnes selleks, et
rõhutada aja ja ruumi mõistmise raskust. Nüüd, kus oskame
ajalugu ka kvantitatiivselt mõõta,
pakub huvi järgmine tulemus: Vanas Roomas maksis viljavedu
Aafrika ja Itaalia vahel meritsi
niisama palju nagu vilja vedamine seitsekümmend kilomeetrit
rannikust sisemaale. Nendest
näidetest lähtudes söandaksin osutada mitmele järeldusele.
Kaubavahetus lõuna-põhja suunas on
eriti Euroopas olnud tõenäolisem kui ida-lääne suunas,
tulenevalt suuremat looduskeskkonna
erinevusest, mida ma ennist nimetasin pingeks. Eesti- ja Liivimaa
varakeskaegne teraviljaeksport
Itaaliasse ja Hispaaniasse, millest me siinsamas Turu linnas
veerand sajandit tagasi vennalikult
vestlesime professor Vilho Niitemaaga, on ilusaks
illustratsiooniks öeldu juurde. Kuid öeldust
tuleneb ka teine järeldus, nimelt ekspansioonid lääne-ida
suunal on tõenäosemad kui põhja-lõuna
suunal, sest ekspansioon, olgu rahvasterände või vallutusliku
iseloomuga, püüab ennekõike
püsida koduse kliimavöötme piirides. Kuid nii või teisiti on
eduka inimtegevuse eelduseks alati
olnud informatsioonivahetus. Mitte steriilne nagu füüsikast
tuntud ühendatud anumate vahel, mis
viib informatsiooni nivelleerimiseni, vaid niisugune
informatsioonivahetus, mis sünnitab vajaduse
veelgi suurema, intensiivsema ja pingerohkema informatsiooni järele.
See ei ole igiliikur,
perpetuum mobile, vaid Sampo, mida tänases maailmas tuntakse ka
Nokia nime all.
Euroopa erakordselt pikk rannajoon pole kindlasti Euraasia läänetipu
ainus iseloomustus. Tõtt
öelda me ei märkagi seda, nagu kala ei märka oma keskkonda,
vaid märkab pigem selle
puudumist, kuid siis on uba hilja. Oma pisikesest Euroopast kõneldes
me peame silmas
ennekõike tema kultuuride paljusust. See harukordne
kontsentratsioon eri kultuuritraditsioone on
koondunud pisikesele poolsaarele. Millele toetub see kultuuriline
mitmekesisus? Sellele on raske
vastata. Võib-olla inimese tahtele. Tahtele iseeneseks jääda.
Sel juhul peame kõnelema
tasakaalust, mis ei lubanud erinevustel kujuneda Euroopas
fataalselt suureks. Ma ei ole kunagi
osanud iseendale seletada näiteks Eesti ja Läti kultuuri
erinevust. Tegemist on ju kahe väga
väikese alaga, mis asuvad samas kliimavöötmes, sama mere ääres,
toetuvad sarnasele ajaloole,
on olnud samade kuningate ja keisrite all. Ometi on Eesti ja Läti
rahvaluule, kirjandus, muusika,
teater, maalikunst hämmastavalt erinevad. Nad on nii erinevad,
et tõmbavad teineteist ligi. See ei
ole fataalne erinevus, pigem on see niisugune erinevus, mis
teineteise najal süveneb, mis süveneb
tahtest olla erinev. Fataalse erinevuse näiteks sobib episood
maadeavastuste ajastust.
Hispaanlased tapsid Lääne-India pärismaalasi selleks, et
selgitada, kas ka pärismaalastel on
hing. Pärismaalased omakorda tapsid hispaanlasi, et selgitada,
kas surnud hispaanlane kõduneb.
Nii ühed kui teised püüdsid avastada võõras kultuuris ennekõike
inimest, kuid tegid seda inimese
hinnaga, teiste sõnadega sarnaselt, kuid fataalselt. Nii või
teisiti, meile pärandati Euroopa, milles
oleme kõik üksteise kõrval erisugused, igaüks natukene
isemoodi. Ja selles on Euroopa tugevus.
On suurrahvaid oma kõikehõlmavate kultuuridega, kes tänapäevalgi
kujundavad maailmapoliitika
põhijooni. Ja on hulgaliselt väiksemaid rahvaid ning hoopis
pisikesi, kellel samuti ei puudu
eneseväljendustahe. Euroopas on see tahe leidnud ka lahenduse ja
saanud tegelikkuseks.
Arvestamata saareriiki Islandit, oleme meie, eestlased, maailma väikseim
rahvas, kellel on täiel
määral olemas kogu omakeelse kultuurilise ja poliitilise
identiteedi spekter: kõrgharidus, ülikoolid,
usuelu, ilukirjandus ning riigi poliitiline struktuur. Harva mõtleme
Euroopa mastaapide väiksusele.
Näiteks sellele, et Skandinaavia elanikkond kokku küünib
vaevalt Los Angelese linna elanike
arvuni. Või sellele, et kolmes Balti riigis elab kokku vähem
inimesi kui Moskvas, või et Brasiilia
ületab suuruselt viis korda Saksamaa, Itaalia, Prantsusmaa ja
Hispaania pindala kokku. Euroopa
ei kummarda kvantiteeti, vaid kvaliteeti. “Big is beautiful”
on Euroopale võõras, vahest ka seetõttu,
et Euroopa ise on väike ja tema suurus on ennekõike vaimne.
Meie pisikese kontinendi
kultuurrahvaste ja -riikide summa kokku annabki ime, mida kutsume
Euroopaks. See tavatu
kultuuride liigendatus on kahtlemata olnud Euroopa geograafilise
liigendatuse tulemus, järelikult
looduse kingitus, nagu mistahes maavara. Ja nagu ka maavarade
puhul, oleme alles viimasel ajal
õppinud neid hindama ja nendega säästlikult ümber käima. Või,
kui soovite, säästlikkust
teesklema.
Euroopa kultuurilist mitmekesisust täiendab kultuuriline
tolerants, mis ju tegelikult üldse teebki
selle paljususe olemasolu võimalikuks. Tolerantsi, sallivuse
puudumine toob kaasa mullistusi, mis
vähendavad väikerahvaste eneseväljendusvõimalusi ja mille
ajal saab pärsitud kogu Euroopa
potentsiaal. Kui Euroopa ise oma potentsiaali ei kasuta, ei tähenda
see veel, et seda keegi teine
teha ei võiks. Näiteid pole vaja kaugelt otsida: möödunud
sajandi demokraatliku Ameerika
esiletõus, sellal kui enamik eurooplasi vaevles kitsarinnaliste
isikukultuste käes, või hilisem
lõhestatud Euroopa aeg, kui imeväel kerkisid esile Jaapani,
Korea jpt Kagu-Aasia majandused.
Igal rahval on võimalus, vajadus ja kohustus enesemääramise järele.
Iga rahva ülimaks
eneseteostuseks on riikliku iseseisvuse kehtestamine. Seda saab
ette võtta ainult ühe korra. Kord
kehtestatud, on see põhimõtteliselt võõrandamatu. Soomlased
ja eestlased on selle sammu
astunud viimase sajandi sees. Aga meie rahvaste saatus on sellest
hoolimata kulgenud hoopis
erinevalt. Eesti Vabariik säilitas läbi okupatsiooniaastate küll
juriidilise omariikluse – ja seda
tunnustas enamik demokraatlikust maailmast –, kuid meie peale
langes totalitaarse maailmakorra
okupatsiooniraskus. Totalitaarne maailmavaade koos Hitleri–Stalini
salalepetega 1939. aastast
paiskasid Euroopa lõhestatusse ja seadsid raudse eesriide abil
paljud Kesk-Euroopa riigid vabalt
arenguteelt kõrvale. Paradoksaalne on tõsiasi, et nii ''Inimõiguste
deklaratsioon'' kui ka Vene ja
Saksa totalitarism on mõlemad Euroopa poliitilise mõtte lapsed.
Totalitarismi ahvatlused on
suured: kriisioludes annab ta kiire edumaa, nagu teame Venemaa ja
Saksamaa
industrialiseerimise ja tööpuuduse likvideerimise kogemustest,
kuid see edumaa on tulevikult
võlgu võetud. Võlg makstakse tagasi sõjaohvrite või
majanduskriisiga. Totalitarismi traagika selles
peitubki, et ta painutab rahva ühe mõtteviisi ja ühe eesmärgi
alla. Nivelleeritud mõtteviis hävitab
loovuse ja asendab intensiivse majandamise ekstensiivsega; kui ühe
barreli nafta tootmiseks tuleb
kulutada kaks barrelit, on selge, et riiki veereb kuristikku.
Vaevaline väljapääs on võimalik üksnes
siis, kui rahva enamik on aru saanud ja omaks võtnud vajaduse
valida demokraatia ja
turumajanduse arengutee.
Kui me Eestis kümmekonna aasta eest hoogsalt taastasime oma
iseseisvuse, oli meil Eesti
Vabariigi juriidilise järjekestvuse ja demokraatliku
seadusandluse näol sõjaeelsest ajast ikkagi
olemas tugev toetuspind.
Kas oskame nüüd sellest teha õigeid järeldusi ja mõista, et
Euroopa demokraatia ja Euroopa
arengupotentsiaal sõltub Euroopa mitmekesisusest? Selleks pean
esmalt küsima, mida üldse
tähendavad väikeriigid ja milline on nende roll tänapäeva
maailmas. Olen kahel korral ÜRO
peaassamblee kõnetoolis esinedes keskendunud väikerahvastele. Tänapäeva
maailmapoliitikas,
milles domineerivad suurriigid, kiputakse unustama, et väikeriigid
moodustavad maailmas
enamuse. Aga tõsi – kahjuks vaikiva enamuse. Ka Rahvasteliit
ja hiljem Ühinenud Rahvaste
Organisatsioon on oma ülesehituspõhimõtetelt kahjuks
asutamisest saadik suurriigikesksed.
Nende maailmaorganisatsioonide tekke ajal oli see ehk mõistetavgi,
aga
dekoloniseerimisprotsessi tulemusena on ÜRO laienenud ainult
uute väikeriikide arvel. Suuri pole
kusagilt juurde tulemas. Kuidas saavutada olukord, et ka väikeriikide
vaikiva enamuse hääl kõlaks
valjuste kaasa maailmas ja eriti Euroopas?
Selleks peavad väikeriigid ise samme astuma. Väikeriikide
muredest üldiselt kõneldes peame
oskama nende probleeme eristada ning eri rühmadesse kuuluvaid väikeriike
omaette käsitleda.
Samas on aga kõigil neil midagi ühist, näiteks julgeolekumõõtme
haprus või suuriikidega võrreldes
piiratud inimvalim. Kahjuks ei õnnestunud Eestil korraldada väikeriikide
kongressi Tallinnas, mis
sellistele küsimustele olekski keskendunud. Tallinna väikeriikide
kongressi ideed pooldasid
mitmed suurriigid, esimeste seas ka tollane Vene föderatsiooni
president Boriss Jeltsin.
Euroopa Liidu laienemisega seoses on väikeriikide küsimus
saanud uueks väärtuseks. Euroopa
Liidus on suured liikmesriigid, nagu Saksamaa, Prantsusmaa,
Suurbritannia, ja teisalt on seal
väikesed, nagu Taani, Belgia või Holland. Et Euroopas püsiks
edasiviiv tasakaal, vajavad suured
väikesi, sest suurte vahele jääb alati teatud vastuolusid,
millest üle saamiseks on vaja väikeste
kohalolekut. Väikeriigid on Euroopa määrdeõli ja Euroopa mört.
Väikerahvaste säilimine ja areng on Euroopa tuleviku võtmeküsimus.
Euroopa vajab väikerahvaid
niisama palju, kui meie vajame Euroopat. Sest Euroopa jõud pole
ta suurus – Euroopa jõu tagab
ta mitmekesisus.
Meie ülesanne siin Läänemere rannal on seda mitmekesisust
toota ja hoida. Maailm on muutunud
ja uued muutused leiavad aset üha suurema kiirusega. See pole
kellelegi uudis – niikaua kui seda
võtta filosoofilise tõena või, minugipoolest, akadeemilise
arutlusteemana. Kuid sellest tõest enda
kohta praktilisi järeldusi teha, mõista, et see tähendab ka
hoopis intensiivsemat tööpanust, – see
on raske igapäevasesse inimtegevusse üle kanduma. Me oleme
loomu poolest laisad uutest
võimalustest kinni haarama ja neid enda kasuks pöörama. Me võtame
tehnika uued
väljamõeldised küll enda teenistusse, aga ei anna endale aru,
et inimkonna üldkultuurilist silmapiiri
laiendavad need üksnes kvantitatiivselt, mitte aga
kvalitatiivselt. Nagu Gutenberg ei teinud
maailma õnnelikuks, nii et tee ka internet. Sest mis on inimene?
Inimene on see, kes kaost
töötab ümber struktureeritud infoks. Kuid internet on
infoliikumist plahvatuslikult suurendanud. See
tähendab, et ta on enda alt oksa läbi saagimas, ennekõike on
ju suurenenud kaos. Maailm ei ole
muutunud eetilisemaks. See töö seisab meil ees. Ja siin näen
ma väljakutset väikeriikidele, kelle
poliitika peab olema eetiline, et olla tänapäeva väikeses
maailmas läbilöögivõimeline.
Ühinenud Euroopa eetiline imperatiiv seisab selles, et tema
mitmekesisel kultuuripaletil on
ühisnimetajaks ühised demokraatiaväärtused, üks ühine eesmärk,
aga iga riik leiab ise oma tee
nende eesmärkide ja põhimõtete saavutamiseks. Selle küsimusega
ei seisa silmitsi mitte ainult
väikeriigid. Ka suurtel lasub kohustus mõtestada Euroopa
arengut ja pakkuda välja
tulevikustsenaariume. Mitte iga idee ei leia kohaldamist reaalses
maailmas. Mõni algatus peab
jääma akadeemiliseks ekskursiks. Nii mõistan ka Saksamaa välisministri
Joschka Fischeri
euroföderalismi. Ta valis oma nägemuse esitamiseks Berliini
Humboldti ülikooli. Mis võikski olla
ülikooliauditooriumist sobivam koht uute, eksperimentaalsete nägemuste
esitamiseks, mis võivad
ellu rakenduda põlvkonna või kahe järel? Edasiminek leiab aset
aga alles siis, kui tehtud
eksperiment tegelikkusemõõdetega kokku puutudes realistliku
kuju omandab. See on
akadeemilise vabaduse puudus ja samal ajal eelis reaalpoliitika
ees. Akadeemilist naudingut
maitsevad poliitikudki neil harvadel kordadel, kui neil õnnestub
akadeemilise auditooriumi ees oma
mõtteeksperimente viljelda. See käib minu ja kindlasti ka
Joschka Fischeri kohta.
Eesti Vabariigi seisukoht on teile kõigile teada: Euroopa Liidu
sisereformid peavad kulgema
paralleelselt Euroopa Liidu laienemisega, aga mitte laienemise
arvel. Euroopa Liidu uusi liikmeid
tuleb vastu võtta riigi objektiivsete kriteeriumide, aga mitte
geopoliitiliste eelistuste põhjal. Me
jääme truuks Helsingi tippnõupidamise otsustele ja eeldame
samasugust truudust ka teistelt.
Ning ennekõike oleme tänulikud Soome Vabariigile, kes on sõna
ja teoga näidanud, kui palju
eetilist kapitali võib väikeriik kaasa tuua ühisesse
Euroopasse.
Kokkuvõtteks: Väikeriikide roll on olla sideaine, mida kaugelt
ei pruugi märgata, aga ilma milleta
jääks verevaeseks inimkultuur kogu tema mitmekesisuses:
julgeolekupoliitikast keskkonnahoiuni.
Euroopa arengus on olnud tagasilöögi aegu, kui väikeriikidest
''sõideti üle''. Ja on olnud edukamaid
aegu – siis, kui arvestati ka väiksemate elu- ja enesemääramisõigust.
Tahan lõpetada järeldusega, et kultuurilise mitmekesisuse säilitamise
vajadus on niisama
aktuaalne globaalprobleem nagu kliima soojenemisega kaasnevad
ohud keskkonnakaitses,
tuumasõja vältimise vajadus, ülerahvastusest tingitud
probleemid arenguriikides jm. Selle vajaduse
teadvustamine on aga väikeriikide enda teha. Niisiis tööle, mu
head Soome sõbrad ja
akadeemilised kolleegid.