Eesti rahvus on
aegunud toode
Miks ma
Helsingisse laplaseks läksin
Epp Annusele
ja teistele mütopoeetidele.
Eestlasi
ma ei salli, eriti eesti haritlasi ja patrioote,
eesti rahvust seega.
Miks?
Kõigepealt näib see
olevat üldsoomeugriline asi. Udmurt udmurdiga ei
räägi, udmurtidega suheldes on tõesti parem
ise mitte udmurt olla. Liivlased jaotuvad praegu
umbes kolmeks vaenulikuks grupiks, mida ühendab
suguluse kõrval kadedus või üleolek kõigi
ülejäänute suhtes. Kuigi ei saa mainimata
jätta, et konkurents nende kolme rühma vahel
suurendab liivi rahva arenguvõimet
ettekujuteldamatult. Ilma selleta liivlased
võibolla sureksidki välja, aga praegu küll ei
sure.
Näpuga näitajad
Ei need soomeugrilased veel
niipea sure, hoolimata eestlaste sinisilmselt
siirasest ja tõsistest, kuid siiski ülbetest
arvamistest nagu: "Kas neil
paarisajal idas elaval mongolil poleks parem
hakata tsiviliseeritud venelasteks kui vireleda
püstkodades ja taguda trummi tundrates
nälgivatele põtradele?" (anonüümne
allikas, tsiteeritud artikli järgi: Helen Kõmmus. Lindinimese tiibade
varjus. // Fenno-Ugria Infoleht 1999, nr 1, lk 2) Nohjah, eestlased ei tea ju mida
kuraditki, kuigi räägivad, nii et suu suitseb.
Et arvavad nii. Ja siis veel irvitavad kah.
Eestlaste huumorimeel on haige. "Minul on tihti olnud
tunne, et eesti huumor on haige... Tihti olen
näinud kuidas nad naeravad selle üle mis on
teisele kallis. Ühest poolest see on omaette
stiil, mis on omamoodi huvitav. Teistelgi
ugrimugridel seda on. Aga siis kui asja
tõstetakse telekasse või lehte, mulle küll see
naljakas ei tundu. Võibolla olen loll ja
vähearenenud tšeremišš, aga siiamani on kibe
tunne Kivisildniku artiklist "Marid panid
pidu..." ajalehest POST mõni aasta tagasi.
Sest nägin, kuidas inimesed (need, kes asjast
kaugel, mitte mingid eliitkirjanikud) reageerisid
sellele - peaaegu näpuga näidates "see on
kah mari". Minule see küll naljakas või
cool ei tundunud," kirjutab
üks mari magistrand postiloendis UGRIMUGRI.
Eesti rahvas on
aegunud toode
Ahjaa, ja ülbed on
eestlased kah. Neil on veel paariks aastaks oma
riik – kuni Jüri Mõis selle ebaeduka
kaubamärgina maha müüb ja mõne parema asemele
ostab või disainida laseb – nad oskavad
inglise keelt, kes ei oska, sülitab inglise
keelele ja oskab parem vene keelt. Päris
lollidel ei jää midagi muud üle kui soome
keelt purssida ja sealjuures laplasi mõnitada,
mille tehnikat Kreisi-raadio suurepäraselt mõni
aeg tagasi telekas demonstreeris. Ja sellest on
küll. Ajast mahajäänumad mõnitavad, tõsi
küll, tšuktše või eskimoid. Aga
"hõimuliikumine kogub noorte hulgas
populaarsust" (Vahur Afanasjev. Kas meil on
kuuekümnendad? // Vikerkaar 1999, nr 10, lk 94).
Siiski pole see päris see. Mitte ainult.
Isiklikumateks põhjusteks on maitse-eelistused.
Nimelt pole eesti rahvus muud kui väga aegunud
toode, oli juba aegunud siis, kui ta 150 aastat
tagasi välja lasti. Kontseptsiooni töötasid
välja baltisaks dr. Schultz-Bertram koostöös
Õpetatud Eesti Seltsiga (mõte anda rahvale
eepos ja ajalugu, et ta seeläbi rahvuseks teha)
ja edutult kadakasaksaks pürginud Johann
Woldemar Jannsen koostöös Postimehe tööka
kollektiiviga, mille tase oli ligikaudu sama
madal kui praegusel Pulleritsu Postimehel
(suurimaks saavutuseks kopivrait praeguseni
käibivale nimele).
Toote teostajateks ja täiendajateks sattus kamp
ebaprofessionaalseid müto- ja muidupoeete.
Haige kamba
produkt
Rahvatohter Vidri Rein
Ristimets, kes lapsepõlves oli kuulnud mõnda
hiiumuistendit (peategelast nimetati mõnikord
Kalevipojaks või Vanapaganaks või kuidas keegi
veel, ühed suured, tugevad ja lollid kõik, neil
eriti vahet ei tehtud) ja mõnda rahvalaulu.
Lugenud "Kalevala" saksakeelset
tõlget, mis tol ajal popp ja noortepärane oli,
üritas kuuldut mälu järgi taastada ning üles
kirjutada, lõpuks venitas vähese materjali
pikaks ja lohisevaks kui Homerose eeposed. Ikka
Euroopa moodi.
Perekondlike sidemete kaudu kaasati projekti
Lydia Emilie Florentine Jannsen-Michelson, abielu
poolest ise Kroonlinna lätlane, kes eesti
rahvusliku kirjanduse alguseks tõlkis halba
maakeelde paar köidet teise- ja
kolmandajärgulist saksa rämpskirjandust. Ja
slavofiil Carl Robert Jakobson, läbikukkunud
ajaloolane, kes andis vastsele rahvusele ajaloo
kandvaks motiiviks orjaöö. Vaadake, noored, et
te teda lingvist Roman Jakobsoniga segi ei aja
(tema on kirjutanud põhjapanevaid teaduslikke
käsitlusi ersa keelest ja ersa rahvalaulu
poeetikast). Roman Jakobsoni ei tohi niimoodi
mõnitada.
Eestlust kootakse
põlve otsas
Nende toodetud rahvus ei
kõlba kuhugi. Ajab öökima. Aga ta on
kohustuslik (ametlik enam ei ole, kui Eesti
kaubamärk maha müüdud) ja jääb
kohustuslikuks, kuni on aatelisi vurlesid, kes
kadakasaksteks ei kõlba. Ja on arvata, et neid
jätkub. Mis kõige imelikum, seda
nurisünnitist, mida kasutati tema tekke ajal
üksnes sellepärast, et ühtki muud ei olnud,
üritatakse siiamaani pisiparandustega
kasutamiskõlblikumaks teha. Pisiparandused on
eranditult jaburad..
Üks viimase aja rahvuslikke hullustusi on
euroskepsis, juurdunud üsna kenasti. Kartku
kasvõi kogu eesti kultuurarahvas ja
intelligentsija Euroopa Liitu kui tuld, ikkagi
sureksid pooled ilma Euroopata nälga, mõned
lollakamad ehk Ameeriatagi, aga neist ma ei
räägi. Poleks midagi tõlkida, poleks kellelegi
viidata, poleks, keda kopeerida.
Standard Average Europeaniks on tehtud oma koelt eesti keel,
eesti rahvuse veidi haridust saanud aule,
südametunnistusele ja mõistusele ongi Standard
Average European kultuuriruum kogu maailm.
Kreekagi jääb vist välja, Aasiasse. Oldagu
siis vähemalt Euroopa suhtes järjekindlad, kui
muud mitte. Kopeeriti neilt rahvuski. Aga
loogikaga pole ilmselt siin – nagu
õigekeelsuseski –midagi teha. Tegu on
traditsiooniga, mis sest, et õblukesega.
Niimoodi tehaksegi eesti rahvust edasi põlve
otsas. Nojah, sitast saia on teha küll
võimalik, aga selleks võimelised on tegevad
mõttekamatel aladel, näiteks müüvad õhku, ja
sülitavad rahvusele kui sellisele laias kaares.
Ja õigesti teevad.
Aga mina ei saa, olen vanamoodne. On isegi alust
arvata – hoidku kõikvõimalikud jumalad selle
eest – et aateline. Aatelised on inimesed,
kellel on puudu kas au, südametunnistus või
mõistus. Või siis midagi rohkem.
Laplastel on
turgu
Seetõttu ei jää mul vist
midagi muud üle, kui minna Helsingisse
laplaseks. Laplane on Helsingis lihtne olla. Teed
kurja nägu, kui keegi ütleb sinu või kellegi
teise kohta lappalainen ja pead loengu, et
saamelainen, kannad ca kaks korda
aastas (pluss presidendi vastuvõtul) mõnda
Guovdageaidnu kandi rahvarõivast (enimlevind ja
uhkeim) või siis räägid vahel paar lauset lapi
keelt (aga ei pruugi). Teed, mida meeldib, ja
küsid selle eest Soome riigilt, Põhjamaadelt
või siis Euroopa Liidult raha.
Laplastel nimelt omad moodsad sõjad eurooplaste
vastu möödas. Peeti neid viimati kinolinal, kus
kaval lapi Rambo hoogsas actionis suuremal
hulgal tuude (loe: soomlasi) surnuks külmutas.
Seda ameeriklaste ja norralaste raha eest.
Sel sõjal oli üks füüsiline ohver,
norralasest autojuht, kes veel ilmutamata filmi
Ruija tundrutest Oslo poole transportides surnuks
külmus – aga see oli ilmselt ainult
jõudemonstratsioon, ülejäänud maailm veendi
ümber ilma otsese vägivallata. Tulemuseks on
see, et laplasi ei julge keegi puutuda. Kui mõni
tuleb, antakse raha. Vabatahtlikult.
Loodan, et lapi rahvusele on turgu. See võiks
päästa maitsemeelemürgitusse suremast hulga
neid, kes õnnetu juhuse läbi eestlasteks
sattunud.
Soaidnamuora
Guovža, laplane
Helsses, 7. guovvamanu 2000
|