Pühapäeval, 23. jaanuaril 2000 toimus muuseumitornis Kiek in de Kök omapärane
üritus pealkirja all "Vaalade laulud".
Eesti Muinastaideseltsi fotonäituse avamist ilmestas ameeriklase
Jim Nollmani valguspiltide ja helisalvestustega illustreeritud loeng inimese
kommunikatsioonikatsetest vaaladega ning vastavast temaatikast soomeugrilaste
aladelt leitud ürgsetel kaljujoonistel.
Lühidas enesetutvustuses selgitas Jim Nollman, kuidas ta -- noorpõlves
muusikuna alustanud -- järk-järgult vaalauurimise ning sealtkaudu kaljujooniste
juurde jõudis.
70-ndail aastail mitmesuguseid avangardkontserte korraldanud
Nollmanil tuli kord tänupüha eel mõte mängida tänupüha eel pilli
kalkunifarmis, otsekui viimseks lohutuseks peagi ahju minevaile lindudele.
Seejärel mänginud ta veel naljaviluks mitmesugustele loomadele, jõudes
viimaks vaaladeni, kes olnud väga altid omapoolse lauluga vastama. Kõige
paremini aitavat Nollmani meelest vaaladega kontakti luua kitarr, eeldusel,
et neile mängitakse ikka tõelist muusikat, mitte üksnes suvalisi helisid.
Selle tõestuseks mängis Nollman veealuseid lindistusi oma kitarrimängust
koos vaalade vastustega. Kusjuures eri vaalaliigid erinesid suuresti nii
oma lävimistahte kui kõne ehk laulu mitmekesisuse poolest. Nollmani sõnul
on üks lobisemishimulisemaid liike valgevaal, kuid edukalt annab koostööd
teha ka mõrtsukvaala ja küürvaalaga.
Pärast Nõukogude Liidu lagunemist tõi bioloogiahuvi Nollmani
Karjala ja saami aladele vaalu uurima. Seal aga sattus ta kontakti iidseid
kaljujooniseid otsivate teadlastega, muuhulgas ka Eestist pärit Loit Jõekalda
ja Väino Poikalaineniga, kelle petroglüüfide fotonäitus ühtlasi Kiek in
de Kökis avatigi. Sedapuhku olid nad näitusele valinud peamiselt mere-,
kalapüügi- ja vaalateemalised kivipildid. (Väino Poikalainen andis ka Nollmani
ingliskeelse loengu lühireferaadi eesti keeles.)
Mitmel leitud kaljujoonisel tundnud Nollman ära teatud kindlat
liiki vaalu, mis tema sellealast huvi veelgi süvendas.
Eriti huvipakkuv oli Nollmani vägagi veenev hüpotees ühe Karjalast
Uigu jõe suudme ligidalt leitud kaljujoonise tähenduse kohta. Sellel leiduvat
inimfiguuri oli esialgu peetud meheks, tema kummaski käes olevale piklikule
ovaalsele esemele ei osatud aga õieti mingit konkreetset tähendust/vastet
leida. Nollman arvas aga figuuri olevat naise, kes taamal leiduva küürvaala
last sünnitab (selle tõlgenduse toetuseks leidub mitmeid müüte mereäärsete
rahvaste pärimuses). Naise käes olevaid esemeid pidas Nollman aga 'vaalalokuks'
-- kaheks raudkõvast puust voolitud piklikuks pulgaks, mida vee all kokku
tagudes veel tänapäevalgi näiteks Austraalia pärismaalased vaalu ja delfiine
ligi kutsuvad ja nendega lävivad.
Arvestades muistsete soomeugri hõimude asualasid ja ajaloolisi
vaalade migratsiooniteid, võib üsna kindlalt väita, et meie esiisadel oli
tihedaid kokkupuuteid nende tarkade mereelukatega. Mütoloogiast ja kaljujoonistelt
saab veelgi tuge hüpotees, et vaalu üksnes ei jahitud, vaid et neid ka
austati ning osati nendega kontakti võtta. Kuulajail oli rõõm teada saada,
et veel umbes tuhande aasta eest leidus vaalu ka Soome lahes.
Jim Nollmani üleskutse selle loenguga mööda maailma ringi käies
oli lühidalt järgmine: selle asemel, et kulutada tohutuid summasid maaväliste
tsivilisatsioonidega kontakteerumiseks, võiks märksa rohkem tähelepanu
pöörata meile palju ligemal asuvaile kõrge intellektiga olendeile, kellelt
meil võiks olla ehk nii mõndagi õppida.
Katrin Kiik
Vt ka nt Jim
Nollmani artiklit Interspecies Newsletter'ist
Fenno-Ugria Infoleht, 2000, nr 1 (21). © SURI, 2000