... ja päästa meid ära kurjast
(ETV, 2004)
Enamik telesaadete algmaterjalist on võetud üles
2003. a. juulis Laugasuu (Ust’-Luga) lähistel - Jõgõperäs, Liivtshüläs
ja Luuditsas, mis kokku moodustavadki tänaseks allesjäänud Vadjamaa
e. Vaipoole maanurga.
Üheks tookordse väljasõidu eesmärgiks oli luua
filmiportree ühest jõuliselt vadja identiteeti esindavast, harukordselt
elurõõmsast naisest, Tatjana Prokopenkost – üheltpoolt venemaalasest
ja teisalt kaduvväikse rahvakillu liikmest. Filmi keskmes on niisiis
sarmikalt ”vadja väge” esindav, oma emakeelt oivaliselt valdav peategelane,
kelle kaudu tutvusime veel teistegi vadja keelt kõnelevate inimestega.
Püüdsime oma peategelase kõne ja tegevuse kaudu peegeldada nii vadja
kultuuri-identiteedi praegust seisu kui ka kaasaegset elu-olu.
Teiseks eesmärgiks oli Luuditsa külapüha dokumenteerimine. Mainitud
külapüha on kinnistumas juba traditsiooniks, sidudes endaga vadja suguvõsasid,
kelle järeltulijaist on juba ammu saanud linnaelanikud. Kodukandipüha
on suurepärane võimalus naasta juurte juurde ning oma päritolu väärtustada.
Seda enam, et 2003. aasta peol avalikusti esmakordselt verivärske vadja
rahvasümboolika – vapp ning lipp; esiettekandes kõlas autentse rahvalaulufraasi
põhjal komponeeritud hümn.
Niisiis, kuigi suurem jagu nn. ”vanadest vattustest vadjalastest” –
nagu meie peategelane öelda armastab – on läinud toonela maile, ei kao
vadjalus siitkandist veel päriselt, sest juba praeguseks on ta leidnud
endale ühe uue olemiskuju külapüha näol. Teisteks vadjaluse avaldumisvormideks
on ms. vadja-ainelise külamuuseumi asutamine, laiemale avalikkuse vadjalaste
kohta teabe jagamine, ning – mis eriti üllatav - vadja keele algete
tutvustamine kohaliku algkooli lastele ning teistele huvilistel. ”Čen
juttõl, shto vad’d’a on koolu!?” – selliselt kõlas ka üks retoorilisi
küsimusi stendi peal Luuditsa külapühal. Ja sealtsamast vaatas oma heatahtlik-lõõpiva
kõiketeadmisega kokku tulnud rahva peale ka prof. Ariste ise.
Veidi Tatjanast
Tatjana Prokopenko kannab tänu oma avalale ja tarmukale olemisele suurepäraselt
portreteeriva kallakuga dokumendi keskse tegelase rolli. Mitte vähetähtis
pole sealjuures tema füsiognoomia - muuseas eht-vadjalik. Kõige tähtsam
aga on asjaolu, et meie teejuht, Tatjana, suudab ilma suurema vaevata
vadja keeli (e. maassi) pajatada ka üldisematel ühiskondlikel teemadel,
mida tuleb tänapäeval lugeda lausa kuldaväärt kurioosumiks.
Tatjana koduks on päevinäinud ühekordne puumaja
nn. Gidroučastkas, mis asub Lenrõba asula vastas teisel pool Lauga jõge.
Maja ise on toodud Seiskaari saarelt ning on ehitatud enne sõda sealsete
soomlaste poolt. Tatjana peab suviti üsnagi suurt aeda, peseb ja kraasib
villu, talviti koob kindaid ning õmbleb tekke. Pärast mehe surma ta
enam loomi pidada ei jaksa.
Meie võõrustajana võttis Tatjana enesestmõistetava
loomulikkusega “vadja ema” rolli. Osalesime koos Luuditsa külapeol,
külastasime esivanemate kääpaid Luuditsa külakalmistul, käisime läbi
tema endise koduküla Liivčülä ning tegime kaasa argipäevase piimatoomisretke.
(Tatjana toob nimelt mitme kilomeetri kauguselt kohalikele elanikele
rattaga piima kümneid liitreid nädalas.) Käisime Lauga jõel sõudmas,
sadamakail „ussi leotamas“ ning lõpuks mängisime isegi koos petanki.
Kõiki neid ettevõtmisi saatis Tatjana elujulgus, sõnaosavus ning hoogne
miimika.
Tatjana elutervete hoiakutega kontrasteerub ümberkaudne tegelikkus –
vanarauahunnikud, kaootiline poolmilitaarne elukeskkond, sovjetlik paneelasum
keset metsi ja ranna-alasid. Ühepäevamentaliteediga uusasukad Venemaa
laiadelt avarustelt aga sageli ei aimagi, kes ja kuidas siin vaid mõned
aastakümned tagasi on elanud. Kuigi Tatjana rõhutab korduvalt, et võõras
rahvas on tulnud nende maanurka elama – siiski jagub tal lausa imekspandavat
sallivust kõigi ja kõige jaoks.
Vadja rahvakillu vääramatu hääbumise draamas on Tatjanagi pidanud kaasa
tegema ühe traagilisima vaatuse - evakuatsiooni Soome keset 1943. aasta
sõjakeerist ning naasmise Venemaa näljapiirkondadesse 1944. aasta sügisel.
Mõnedki tema lähisugulased sattusid tollal nn. „rahvavaenlaste“ hulka
ning veetsid seetõttu näguripäevi võõrsil äralõigatuina oma sünnimaast.
Kõigele vaatamata on vadjalased ikka ja jälle püüdnud naasta oma kodukanti.
Üks naasmisi on ju tegelikult seesama Luuditsa külapidu. Nii mõnigi
end piiterlaseks pidav vadja juurtega inimene on ehk tänu sellele hakanud
end taas vadjalusega seondama.
Peo kõrgpunktiks oli – nagu öeldud - vadja sümboolika
(vapi, lipu ja hümni) esitlemine. Kuid selle käiku elavdas ka kunagi
vadja külapärimusse kuulunud čuuda’de (sandid) karnevalistlik janditamine,
rohked muusikalised etteasted, vadjapärased pühaderoad (oli ju ka peetripäev),
poomivõistlus ning lõpuks südamlikud jutuajamised sugulaste vahel. Tatjanal
endalgi oli pühadekavas kanda vastutusrikas roll – ta tõlkis eelnevalt
vadja keelde Issameie palve ning luges seda rahva ees pärast ikooni
ette mälestusküünalde panemist.
Tatjana ei meenuta vanu viletsaid aegu kuigi
meelsasti. Ta püüab hoopis oma olematut lapsepõlve ning teostumata õpetajakutsumust
kuidagi kompenseerida. Sundimatu suhtlejana on ta juba mõned korrad
olnudki kohalikus algkoolis vadja keelt tutvustamas. Seda teeks ta meelsasti
ka edaspidi – kui õpetajate seas vaid huvi jätkuks. Tatjana on pärit
märkimisväärselt keeleandekast ja õpihimulisest suguvõsast. Tema onu
Kostja Leontjev oli Paul Ariste peamisi keelejuhte ning nende vahele
sugenes aastakümneid kestnud sõprus. Tema luulelembene lell aga püüdis
1920-ndatel Eestisse õppima tulla. Ta ületas salaja piiri, otsis üles
oma Eesti sugulased, kes tast aga (teadmata põhjustel) kuulda ei tahtnud.
Nii saadetigi vaene õpihimuline poiss tagasi Venemaale, kus ta mõne
aja pärast vanglas hinge heitis.
Tatjana ei pelga ka laiemat avalikkust. Korduvalt oli juttu sellest,
et ta kirjutas kirja Venemaa presidendile, ning sellest, et võtab peatselt
kirjutada ka Eesti omale. Nimelt on temas küpsenud veendumus, et neid
käputäit vadjalasi, kes veel alles, võiks paljalt vadja keele oskuse
põhjal ilma viisata Eestisse lubada. Siin on neil ju rohkelt sugulasi.
Eestil on vadjalastele vaieldamatult eriline tähendus.
Üks sellised väärtuslikke sidemeid, mis ühendavad vadjalasi Eestiga,
on need rohked keele- ja rahvaluuleekspeditsioonid, mida siiamaile korraldanud
prof. Paul Ariste. See side ei ole katkenud siiani. Kui ühiste pingutustega
loodud vadja muuseum kahe aasta eest Luuditsas metsavaraste poolt maha
põletati, siis olid Eesti vadjasõbrad need, kes uue loomisele moraalselt
õla alla panid. Nüüdseks on uus muuseum tasapisi kosumas ja pälvinud
teatavat toetust ka kohalike võimude poolt. Muuseumi loomises ja taastamises
võiks koguni näha väikesemõõdulist vastupanu paikkondlike ning inimlike
väärtuste nimel ignorantse (post)sovjetliku väärtusetuse vastu.
Taisto Raudalainen, Ergo-Hart Västrik
tagasi