ETNOFUTURISM:
mõtteviis ja tulevikuvõimalus.
KAUKSI ÜLLE
ANDRES HEINAPUU
SVEN KIVISILDNIK
MAARJA PÄRL-LÕHMUS
Tartus, 5.mai - 5. dets. 1994
1.
Soome-ugri noorte loojate etnofuturismi konverents toimus 5.-9.
mail 1994 Tartus. Sellega tähistati etnofutu loomingu ja mõtetega
tegeleva Eesti Kostabi $eltsi 5. aastapäeva.
Etnofuturismi päevadele Tartus oli kutsutud udmurdid, komid, marid,
karjalased, soomlased, liivlased, ersad, saamid, ungarlased ja võrulased,
setud, ühtekokku sadakond külalist. Tartu on neile kõigile
tuttav ja sümboolne kohtumispaik, kuna siinne ülikool on läbi
aegade olnud kokkusaamiskohaks ja tulevikulootuse lätteks Vene
alade soome-ugri rahvustele.
Päevade eesmärgiks oli tutvustada soomeugri noortele kunstnikele-kirjanikele
etnofuturismi kõnede, filmide, näituste, laulude, koosolemise
kaudu. Konverentsi viimane päev kulus tervenisti etnofuturismialaste
plaanide arutamisele ja ühistegvuse kavandamisele. Küsimus
on keeruline seepärast, et eriti Venemaa terrilooriumil elavaid
soome-ugri rahvaid on püütud viimastel aastakümnetel
eriti aktiivselt ümber rahvustada, üritades kaotada nende
identiteeti. Konverents teadvustas omakultuuri kui identiteedi aluse
ja põhiväärtuse ning otsustas igakülgselt toetada
ja propageerida tegevust, mis kindlustab "etnole futu" s.o.
rahvuste ellujäämise tulevikus rahvustena. Otsustati ühiselt
ellu jääda.
Läbirääkimistel leiti, et parim viis selleks on loovalt
ühendada soomeugri iidne mõtteviis infoühiskonna uusimate
võimalustega. Käesolev kokkuvõte on konverentsi initsiaatorite
ja korraldajate ülevaade soome-ugri etnofuturismi kui mõtteviisi
alustest ja kujunemisloost.
2.
Etnofuturism on säde, mis tekib kultuuris selle olemuse kahe
pooluse kokkupuutel. Nendeks poolusteks on kultuuri kõige ürgsemad,
rahvale kõige omasemad kihistused ühelt poolt ja maailmakultuuri
kõige uuemad, kõige modernsemad ilmingud teiselt poolt.
Tekkinud säde on kultuuri loomulikult elavdav jõud.
3.
Eestlased on nimetanud end ise sajandeid
maarahvaks, mis on paikse rahva enesenimetusena ka laiemalt levinud.
Kui Johann Voldemar Jannsen 1857.aastal maarahva kohta "Pärnu
Postimehes" esimesi kordi nimetust "eestlane" kasutas,
tuli seega ka siinse maarahva maa kohta kasulusele Eestimaa.
Edasise iseteadvuse tõusu ja eesti identiteedi sõnastamise
teel hargnesid rahvusliku ideoloogia kolm suunda, mis seisnesid peamiselt
saksa kultuuri ja orientatsiooni (Jansen), vene mõjude (Jakobson)
ja oma maarahva põhjale rajatu (Hurt) koosmõjus.
Rahvas, kes oli 10 000 aastat siin oma põlde kündnud ja
maarahva keeles lapsi kasvatanud, oli viimased sajandid oma mõtteid
ka saksa keeles harjutatud väljendama. Ärkamisaegsed eesti
haritlased olid saanud vene- ja saksakeelse ja -meelse hariduse. Õppeasutuste
vaim oli enamasti kas vene kroonulikul või saksa keskklassi
meelelaadil põhinev. Nii sündis noor eesti kultuur suures
osas saksa massikultuuri eeskujude najal. Ometi oli juba 1838.a. asutatud
akadeemilise Eesti Õpetatud Seltsi asutamisprogrammis maarahva
kultuuri kogumine tähtsal kohal.
Aastal 1888 Jakob Hurda alustatud töö Eesti rahvaluule kogumisel
ja talletamisel lõi pikemas perspektiivis vaadatuna aluse Eesti
vanema suulise pärandi kirjalikule säilitamisele. Siin olid
tema töö peamisteks innustajateks soomlane Julius Krohn,
kes ise Soome kultuuris sama tööd oli tegemas, ning eesti
soost kooliõpetajad Eesti- ja Liivimaa erinevatest paikadest.
Organisatsiooniliselt toetas pärandi kogumise suurtööd
kõige enam Eesti Kirjameeste Selts (loodi 1871), laulumänguselts
Vanemuine (1865), Eesti Aleksandrikooli Komitee (1868) ja Eesti Põllumeeste
Selts (1870).
Suur tähtsus rahva rnuistsete tekstide koguma innustamisel oli
ajalehel "Postimees", kes Jakob Hurda kogumisülevaateid
ja -üleskutseid igakuiselt avaldas.
Tolle aja tegelik olukord tingis saksa põhja eelistamist eesti
kultuuri loomisel. Sellest lähtuvate arengusuundade toetamine
oli 19. saj. lõpus üldine. Ka Mattias Johann Eiseni rahvaluule
kogumine toetas seda omal viisil, tema koostatud rahvaväljaanded
kujunesid aga äärmiselt oluliseks Eesti järgmise põlve
haritlaskonna vaimse põhja kujunemisel.
Jakob Hurda pärandikogumisprogramm oli ilmse suunaga kaugemasse
aega, mis tervikuna eeldas rahvuslikul põhjal elamist ning
pidevalt uueneva identiteeditunnetuse loomist.
Eesti rahvusliku identiteedi kujunemise teel on suur mõju olnud
paljude loojate ja mõtlejate töödel, maarahva tunnetusel
põhineval Kristian Jaak Petersoni luulel, August Annisti eepostel
ja rahvuspsühholoogilistel artiklitel, Oskar Looritsa rahvaraamatutel
ja rahvusjõu-uurimustel, Bernard Kangro oma-otsival seltskondlikul
ja kirjastustegevusel, Uku Masingu usundite võrdlusel ja omausu
filosoofial, Paul Ariste soome-ugri rahvusluste toetamisel ja ühendamisel,
Ilmar Laabani otsingutel etnograafia ja sürrealismi ühendamisel,
Vello Salo vaadetel eesti kultuuri ja kirjanduse kurioosumitele maarahva
seisukohalt, Rein Sepa maailma ürgmüütide toomisel
Eesti kultuuri, Ain Kaalepi maakultuuri tunnetus võrrelduna
muude kultuuridega ja poleemilistel keskusteludel, Arvo Valtoni soome-ugri
rahvaste müütide ja elulaadi võrdlustel ja tutvustustel,
Jaan Kaplinski käsikirjaliste artiklite tunnetusel, Lennart Meri
etnograafilistel filmidel soomeugrilastest, Veljo Tormise rahvamuusikatöötlustel
ja -kasutusel.
4.
Etnofuturismi taassünd Eestis on seotud Eesti taasiseseisvumise
ettevalmistamise ja iseseisvuse taastamise ajaga aastatel 1986-91.
Kirjandus, kunst ja mõtlemine olid veel mõjutatud sotsialismi
ajast; samas nõudis kohanemisaega avardunud maailmaga kohanemine
ja sellest lähtuva tunnetuse selginemine. Uus aeg vajas uut lähenemist,
mida oli aga raske algul uuesti alustada. Vanemad kirjanikud ja kunstnikud
läksid enamuses poliitikaga kaasa, nii jäi uuele kunstiteele
minejaid suhteliselt vähe järele.
Vajadus identiteeti uuendada iga teatud ajalõigu möödudes
on aga elavale kultuurile paratamatu, nii nagu madu peab vahepeal
ajama kesta, et jääda kestma.
5.
Vaatamata erinevustele rahvaste ajaloolises arengus ja praeguses olukorras,
tuleb tänapäeval selgesti esile soome-ugri rahvaste põhiprobleemide
sarnasus. Kaasaegse tsivilisatsiooni vormina levinud riiklus on oma
algse vormi võtnud lõuna-euroopa rahvaste antiiksetelt
ühiskondadelt, arendades ja taastootes pidevalt ka selle vigu.
Soomeugri rahvaste üksused on olnud perekond, kogukond, hõim,
äärmises olukorras on toiminud maakond.
Vene riigi aladel elavatel soomeugri rahvastel on säilinud külakultuurina
vana rahvakultuur, selle tähtsamad elujõulised komponendid
on omausk, elav rahvalaul, käsitööesemed tarbeasjadena,
kodukeelena keele säilimine. Puudub aga rahvuslik linnakultuur.
Kuidas jääda praeguses maailmas püsima rahvana, kui pole
veel olemas oma rahvuslikku linnakultuuri? Muutunud maailm on loonud
noortele soome-ugri kultuuridele soodsad arenguvõimalused:
1. võimalus areneda rohkem kui ainult ühe kõrgkultuuri
kontekstis;
2. kanoniseerituse kadumine tänapäeva modernses kõrgkultuuris
annab võimaluse lähtuda traditsioonist ning seda loovalt
edasi arendada;
3. etniline eripära ülemaailmselt on soositud nii massi- kui
kõrgkultuuris;
4. leviv loodusläheduse filosoofia on soome-ugrilaste põline
maailmavaade.
Soomeugrilased teadvustavad, et lõppkokkuvõttes
on samaväärne, kas assimileeruda venelaste või eurooplaste
sekka. Assimilatsioon jääb rahvuse surmaks mõlemal
juhul.
Kõiki soome-ugri rahvaid on kokku u. 25 miljonit ning see on
juba piisav hulk, et olla tegusam mõjur maailma rahvaste keskel.
Kuulumine suuremasse hulka tõstab ka eneseteadvust.
6.
Tehnoloogia ja tsivilisatsiooni areng
on olnud soome-ugrilastel pikka aega ebasoodne. Linnad, hierarhilised
organisatsioonid ja jäigad mõtlemismudelid pole olnud
meie loomulaadile vastuvõetavad. Individualistliku meelelaadiga
rahvastel pole olnud edu riikide, sõdade ja kirikute maailmas,
millega sobitumise tulemuseks on laialt levinud stress alkoholismi
ja enesetappudega.
90-ndate aastate infoühiskonna areng on võtnud suuna,
mille aluseks on üldaksutatavad arvutivõrgud. Interneti
kasutajate hulk on kasvanud ca 45 milj. piirile ja see on ikka alles
alguspunkt. Võrk, mis aina enam tähtsust omab ja ilma
milleta elu peagi enam ettekujutatav ei ole, loob senistest traditsioonilistest
suhetest hoopis erineva keskkonna.
Selline võrk ei ole allutatud mingile kesksele juhtimisele,
selles on võimalik välistada manipuleerimine ja mingite
poliitiliste, religioossete ja äriliste eesmärkide teenimine.
Tegemist on esimese töötava vaba struktuuriga, millel puuduvad
keskne juhtimine, domineerimisvõimalus ja ideede kontroll.
Võrk on koht, milles soome-ugrlilane end koduselt võib
tunda. Informatsiooni saab jagada enamgi kui kristlikult - seda jätkub
kõigile ning kasutamisel see mitte ei vähene, vaid loob
enda juurde uut. See on avatud süsteem.
Informatsiooni entroopiale lähenev üleküllus, mida
sageli dzhungliga võrreldakse, ei mõju metsarahva psüühikale
mitte laostavalt, vaid võimaldab tal jõuda oma loomusele
sobivasse keskkonda.
Individualistlikuld ugrilased, kes on harjunud enda peale lootma,
ning kellel on orienteerumiseks keerulisem ja tõhusam aparaat
kui seda eales oleks võimalik kümnele käsule ehitada,
saavad seega jätkata oma elu kaasaegsel viisil, samas oma esivanemate
traditsioonilisele rahvuslikule loomusele toetudes.
Võrk aitab ugrilasel säilitada
neile omast hajusat eluviisi, kaotamata sealjuures kontakti maailmaga,
see aitab saada eneseväljenduseks ja suhtlemiseks seninägematud
võimalused. Võrgus pole ühelgi rahval sajandite
edumaad, see on uus nii Ameerikas, Skandinaavias kui Siberis.
Ugrilaste maailmavallutamise plaan on rajatud iidse meelelaadi ja
kaasaegse tehnoloogia loovale kooskõlale. Siin peitub soomegurilaste
suur võimalus.
Etnofuturism, mis paneb liikuma loomisjõud,
ta ei ole ideoloogia, vaid püsimise ja elamise viis.
|