Omausust omailmas
Ahto Kaasik
Maausk
on eesti omausk ja yhtlasi yks soome-ugri omauskusid. Et kõnelda
eesti, aga ka soome-ugri omauskudest yldistavalt, tuleks kasutada
semiootilist mõistet omailm.
Mis on omailm? Tegelikkus on yks. Inimlikke suhteid sellesse
lõputult. Omailm on siis tunnetatud ja mõtestatud tegelikkus,
mis haarab ka tunnetajat. Iga inimene elab ja toimib omailmas,
mis on isiklik. Iga rahvas toimib omailmas, mis on ainulaadne
ja omane vaid sellele rahvale. Rahvuse iga liige toimib enam
või vähem selle rahva omailmas.
Mis määrab rahvuse omailma?
Esiteks muidugi keel. Võib öelda, et inimene, aga
samuti rahvus tunnetab ja mõtestab tegelikkust läbi oma keele,
läbi selle sõnade, loogika ja lauseehituse. Keeled võivad omavahel
sarnaneda või yksteisest erineda ning samuti sarnanevad või
erinevad keelte loodud tegelikkusepildid. Läbi keele tunnetavad
soome-ugri rahvad tegelikkust sarnaselt ning samas erinevalt
teiste keelkondade rahvastest.
Teiseks, arhetyypne mõtlemine ehk maailmavaade, mis
muidugi tuleneb taas suuresti keelest. Siia kuuluvad arvamused
või ka usulised arusaamad maailmast ja selle toimimisest.
Kolmandaks, pärimuskultuur selle tavalises tähenduses
– igasugune suuline pärimus, tavad ja tavaõigus, erinevad oskused.
Neljandaks, aktuaalne kultuur, mis pärineb teistelt
rahvastelt või gruppidelt ning mis käitub agressiivselt rahva
senise omailma suhtes.
Viiendaks, tajutav ja tajumatu fyysiline keskkond.
Niisiis, omailm on symbioos fyysilise keskkonna ja selles
asuva inimese/ rahvuse siseilma vahel. Mitte ykski inimene,
mitte ykski rahvus ega grupp ei taju välist tegelikkust objektiivsena,
vaid tajub yksnes enese omailma. Kõik rahvad käituvad, lähtudes
omailma kujutlustest.
Rahva arvukusel pole omailma seisukohast tähtsust. Suurel
rahval võib olla väike omailm ja väikesel rahval jälle suur
omailm. Rahva omailma võib kanda ka viimane selle rahva elusolev
esindaja. Viimase kamassi omailm võis olla ja kyllap oligi suurem
kui terve valge tsivilisatsiooni omailm.
Mis määrab omailma suuruse?
Laias laastus eksisteerib kahte tyypi omailmasid – totalitaarsed
ja avatud. Totalitaarset omailma iseloomustab keskkonna,
tegelikkuse tajumine hingetuna. Sellise omailma kandja elab
hingetus, eluta ruumis, kus inimene saab end teostada vaid suhtes
liigikaaslastega. Kuna totalitaarne omailm arvestab ainult inimesega,
siis kogu keskkond kui hingetu tooraine kasutatakse inimese
huvides kõhklemata ära.
Totalitaarne omailm kasvab materiaalselt, hõivates yha uusi
rahvaid ning territooriume. Teistsugused omailmad võetakse seejuures
yle ja hävitatakse.
Totalitaarsete omailmadega kultuure (Kesk-Ameerika maiad
[maajad], Lihavõttesaare elanikud, muinasmalta kultuur, vanad
Lähis-Ida rahvad) on tegutsenud kauges minevikus ning hävinud
koos oma keskkonnaga. Totalitaarsete omailmadega religioonid,
vaimsed õpetused ja rahvad, kes laiutavad meie planeedil praegu,
on kõigile teada. Kuigi nad hõlmavad tohutuid inimhulki ja maa-alasid,
on nende omailmad kitsad ja ahistavad, õhutades nende kandjaid
agressiivsusele.
Avatud omailmale on iseloomulik keskkonna tajumine
hingestatuna. Hingestatud keskkonnas elamine tähendab seda,
et see on lõputult rikas elavatest ja kahepoolsetest suhetest,
milles inimene saab end teostada. Inimene on siin avatud ja
kahepoolses suhtes lisaks liigikaaslastele kogu keskkonnaga.
Hingestatud loodust pole võimalik käsitleda kui toorainet.
Avatud omailma kandja austab elu. Ja seda mitte deklaratiivselt,
vaid tegelikult – oma valikutes ja tegudes. Seetõttu elavad
avatud omailmaga rahvad kooskõlas loodusega ja võivad olla tuhandeid
aastaid paiksed.
Just võimalus teostada end suhetes hingestatud loodusega
muudab omailma suureks.
Soome-ugri rahvaste pärimuslikud omailmad on loomu
poolest avatud. Meie omailmades on keskkond hingestatud ja pälvib
arvestavat ja lugupidavat suhtumist. Ka keskkonnas teostame
end eelkõige vaimselt. Materiaalnegi kultuur on meil hingestatud
ja tähenduslikult sygav.
Kuivõrd soome-ugri rahvaste omailmade vaimsus on keskkonna
suhtes lugupidav, on see salliv ka teiste kultuuride vastu.
Kuid totalitaarsete omailmade loodud heaoluyhiskonnad on meie
meelest ropud ja syndmatud. Tööstus, mis on vajalik nende loomiseks
ja ylalpidamiseks, õgib sõna otseses mõttes keskkonda, st hingestatud
elu.
Omailm ja tegelikkusetaju
Mitmed
soome-ugri rahvaste omailmad on hävinud koos neid kandnud rahvastega,
õigemini sulanud teisi rahvaid, kultuure ja uskusid rikastavateks
detailideks. Kõik meie olemasolevad omailmad ei ole ega arene
vabalt, vaid on totalitaarsete omailmade suure surve all. Võõras
kapital ja rahvas hõivab meie asualasid ning tööstus hävitab
seal keskkonna, sellega koos traditsioonilised elatusallikad.
Võõrad kultuurid ja religioonid teevad aktiivset ja passiivset
misjonit, et hävitada meie maailmapilti ja väärtushinnanguid
ning asendada need omadega. Võõra rahva ja kultuuri arvel ahenevad
meie keeled ja nende kasutajaskonnad.
Paljud tunnevad alaväärsust ja tahaksid olla edukad totalitaarsete
omailmade mõttes. Hyljatakse oma keel, omad väärtused ja tõekspidamised
ning võetakse omaks võõra rahva omad. Inimeste omailmad hägustuvad,
samuti kõlbelised arusaamad.
Mida rohkem on rahva omailmas võõraste omailmade detaile
ja detailide systeeme, seda haigem on rahva omailm, seda nõrgem
rahva tegelikkusetaju ja seda haavatavam rahvas.
Tegelikkusetaju pole abstraktne, vaid vahetu ja kogemuslik.
Seda pole võimalik teise omailma eksportida ega importida. Tegelikkusetaju
syveneb ajaga, kui tajutav keskkond, rahva asuala jääb samaks.
Niisiis paikse, avatud omailmaga rahva tegelikkusetaju syveneb
ajaga, inimpõlvedega.
Rahva tegelikkusetaju kätkeb ja avaldub tema omailmas. Igasugune
pärimuste ja uskude segamine nõrgendab inimese tegelikkusetaju.
Tegelikkusetaju, side tegelikkusega saab olla sygav vaid
läbi yhe paikkonna ja selle pärimuse. Seetõttu tuleks olla hõimurahvastegi
usust ja kultuurist laenates ylimalt kasin ja ettevaatlik.
Kuidas on lugu Eestis?
Eesti omailm on eklektiline ja synkretistlik. Me elame omal
vabal maal, kuid selle keskkond on suures osas reostatud ymberkujundatud
maastikega, või otseselt tööstuse ja võõrapärase ehituskultuuriga.
Kuid me mõtleme ja kõneleme keeles, mis taasloob pidevalt meie
arhetyypset maailmapilti. Ehkki Eestis tegutseb ja misjoneerib
hulk totalitaarsete omailmade uskusid, on valdav enamus eestlastest
siiski rahvausundi kandjad. Rahvausund koosneb tänapäeval maausu,
kristluse ja kõikvõimalike moodsate vaimsete õpetuste segust.
Tavaline on muistsete tähtpäevade pidamine ja tavade ning kommete
järgimine. Kõrgelt hinnatud ja rohkelt kasutatud on kõikvõimalike
ravitsejate teenused. Rahva enamiku ja riigi argielus valitseb
siiski võõras kultuur ja selle vaimsus. Materiaalne edukus ja
areng on tugevalt yletähtsustatud.
Eesti omailma kujunemisest
Eesti rahvas ehk maarahvas kuulub nende rahvaste hulka,
kes vabatahtlikult ei võtnud vastu võõrast usku, ega loobunud
omausust – maausust. Samas on võõras, meie kultuurist erinev
kultuur ning usk, mis maausust erineb totaalselt, avaldanud
meie kultuurile ja omausule sajandeid ränka survet. Sarnast
survet on tundnud ja tunnevad praegugi paljud põlisrahvad kogu
maailmas.
Meie maa muistne ja omakeelne nimetus on Maavald. Meie rahva
omakeelne nimetus on maarahvas. Ehkki sõna ‘maausk’ on kasutusele
võetud hiljuti, tunnetas maarahvas oma usu olemasolu ja tähtsust
juba muiste. XIII sajandi alguses, kui ristisõdijad tõid relvajõul
siia kristliku omailma, vastandas maarahvas end eeskätt võõrale
usule. Tolleaegses Läti Henriku “Liivimaa kroonikas” on talletatud
maarahva sõnad, et kuni on veel yks põlvepikkune poisike, ei
võta me ristiusku vastu.
Järgnevatel sajanditel tugevdas võõras omailm oma usulist,
sõjalist, poliitilist, majanduslikku ja kultuurilist kohalolu
Maavallas. Maarahva sisuline ristiusustamine alles algas. Võõras
usk hakkas meie omailmast välja sööma meie usku ja maailmapilti.
Maausu ja ristiusu detailide segunemisel tekkis ja hakkas levima
synkretistlik rahvausund.
Kui mõned lokaalsed erandid välja arvata, säilis maarahva
omailm XIX sajandi alguseni suhteliselt hästi. Maarahva maailmatunnetus
oli ikka veel eeskätt maausuline. Kõikjal kõneldi maakeelt.
Käibisid omad tavad ja kombed, oma kultuur. Ka maausk ise oli
säilinud. Sellest annavad tunnistust arvukad pyhakohad, mida
kasutati enam või vähem salaja. Säilinud oli ka nõidade ja ravitsejate
kultuur.
Maarahvas murdus kultuuriliselt, aga võibolla ka
vaimselt XIX sajandi esimesel poolel. Väga järsku, paari põlvkonna
jooksul võttis suur osa rahvast omaks uue identiteedi ning uue,
saksik-saksaliku kultuuri. Maarahva avatud omailma kõrvale tekkis
eesti omailm, mis yha totaliseerub. Tekkis uus, lõhestatud olemusega
rahvus – eestlased, kes yritasid ja yritavad siiani elada võõras
– kristlikus indogermaani kultuuriruumis.
Eesti kultuuri ja keele tekkimisega tõrjuti maakeel, -usk
ja -kultuur tagaplaanile ning tasandus ja mandus aegamisi. Tänapäeva
linnainimesed, kes ei tea, kust maa- või kihelkonnast otsida
oma juuri, kannavad edasi maausu ja pärimuskultuuri elemente,
veelgi enam aga maainimesed. Siin ja seal on säilinud põliselanike
saared, kes on alal hoidnud oma emakeelegi – setu või võru maakeele.
Tuleksin nyyd eesti omauskude juurde
Kõigepealt paarist terminist. Osundan Kalle Ellerit:
“Omausku tuleb mõista kui mingi rahva usku, mida teadaolevalt
pole mitte kusagilt laenatud – mõne teise rahva käest –, vaid
mis on tekkinud sellesama rahva oma kultuuri pinnasest selle
rahva tekkimise käigus.”
Omausk on siis kogum maailmatunnetusest ja –kirjeldusest
ning sellest lähtuvad väljundid vaimses ja materiaalses vallas
– arhetyypne käitumine, tavad ja tavaõigus, palved, ohvrid,
nõidus.
Sarnaselt võib määratleda õige mitmesuguseid uskusid. Näiteks
juutide usk on juudi rahva omausk, või jaapanlaste shintoo on
jaapanlaste omausk.
“Samuti võime siis tuletada, et tegelikult kogu maailmas
on ainult yks rahvas ja õigemini osa sellest, kellele kristlus
on omausk. Need oleksid siis need kylatäis Liibanoni kristlasi
või Syyria kristlasi, kes elavad mägedes Liibanoni piirist Syyria
poole pääle umbes paarkymmend kilomeetrit. Seal on nelituhat
inimest, kes räägivad veel oma muistset syyria keelt ja on syyria
kristlased.”
Niisiis kõik need rahvad, kes kunagi on vastu võtnud ristiusu,
või mõne muu misjoneeriva usu, on minetanud omausu. Väga paljude
selliste rahvaste hulgas on viimase sajandi jooksul hakatud
omausu taastamise vastu huvi tundma.
Eestis ja eestlastel on kaks omausku – maausk ja taarausk.
Mõlemad need on omanimed.
Taarausk loodi 1920-date aastate keskel ning taarausulised
tegutsesid ametlikult Eesti Vabariigis aastatel 1931 – 1940.
Sõna maausk on kasutatud teistegi rahvaste omauskude nimetamiseks
eesti keeles, kuid paraku ekslikult. Maausk on nimetuseks vaid
Eesti, ehk Maavalla põliselanike, maarahva oma loodususule.
Teiste rahvaste omauskude nimetamiseks oleks korrektne kasutada
nende omanimesid.
Maausulised
Kuigi
maarahva omailm aina hägustus ja eesti omailm on algusest peale
olnud segane, on läbi aegade olnud inimesi, kes kannavad selget
teadlikkust enda omausulisest, mittekristlikust kuuluvusest.
Sellist teadlikkust on antud edasi peredes põlvest põlve. Kuid
on väga võimalik ja tõenäoline, et teadlikkus on syndinud iseenesestki
ikka ja uuesti maarahva omailma toel.
Maausuliste tegvus on jälgitav viimase seitsmekymne
aasta jooksul.
Esimese Eesti Vabariigi aastail liitusid osad maausulised
taaralastega kui vaatlejad. Avalikust tähelepanust hoiduti.
Kuuekymnendatel aastatel kogunes seltskond ehk kild,
kes hakkas otsima maausule väljundit kaasaegsesse yhiskonda.
Kild kaasajastas muistse ruunikalenderi ja hakkas seda omakirjastuslikult
välja andma. Arhiividest otsiti välja ja systematiseeriti maarahva
muistsed eesnimed. Seega loodi võimalus panna lastele võõrpäritolu
nimede asemel omanimesid. Toimusid kesvakoolid, kus laiendati
silmaringi soome-ugri ja omausu kysimustes.
Olulisim saavutus, mis killast syndis, oli Kalle Elleri
essee “Maarahvast”. Essee on esimene avalik kirjatöö, mis käsitleb
eesti kultuuri kui maarahva omailma hävitamise yritust.
Maausuline kild mõjutas otsustavalt 1987. aastal loodud
noortaaralaste klubi “Tõlet” maailmavaatelisi otsinguid. “Tõlet”
nägi omausus rahvusliku identiteedi alust. Omausku pyyti taasluua
taarausu, rahvausundi, soome-ugri omauskude ja uus¹amaanluse
detailidest. Killa vaimsel mõjul läheneti siiski oluliselt maausule.
Oma tegevuse lõpuaastatel osales “Tõlet” aktiivselt Taarausuliste
ja Maausuliste Maavalla Koja loomises.
Maavalla Koda registreeriti ametlikult 1995. aastal. Nagu
ytleb Maavalla Koja nimigi, yhendab ta taara- ja maausulisi.
Koja ymber koondub mõnisada inimest, kelle enamus on maausulised.
Maavalla Koda koosneb kolmest osakojast – Emujärve, Emajõe
ja Härjapea Kojast.
Emujärve Koda on teatud mõttes jätkanud maausulise killa
tegevust, sealhulgas Sirvilaudade väljaandmist, mis tänavu ilmusid
juba 23-dat korda. Kojad tähistavad maarahvakalenderi tähtpäevi.
Emujärve Koja olulisim kogunemine toimub karusepäeviti, s.o.
13. VII; Härjapea Kojal suvistel, mis liikuva pyhana toimub
mais-juunis.
Maavalla Koda on loonud suhteid soome-ugri omausulistega.
Koos mari omausulistega on toimetatud yhispalvused Ähijärvel
ja Tammealuse hiies.
Viimastel aastatel on Koda sekkunud riigi seadusloomesse
ja hariduspoliitikasse. Usuvabaduse kaitsega tegeleb Koja algatusel
loodud Eesti Usuliste Yhenduste Ymarlaud.
Mis oli omailmade jutu mõte?
Kõik rahvad elavad fyysiliselt yhes tegelikkuses, yhes maailmas,
kuid vaimselt erinevates – igayks enda omailmas. Meie rahvaste
omailmad ja usud ei eksisteeri vabalt ja sõltumatult, vaid on
pinevas võitluses enese olemasolu eest. Praegu laiutab meie
planeedil totalitaarne omailm, mille vaimsus peab loodust hingetuks
tooraineks. See vaimsus levitab end agressiivselt rahvalt rahvale,
risustades ja hävitades nende keskkonna, omausu, kultuuri ja
keele. Põlisrahvaste ja soome-ugrilaste omailmad ja need rahvad
fyysiliseltki on agressiivse vaimsuse surve all hävimisohus.
Enne Maavalla Koja loomist kaheldi kaua, kas maausulistel
on kohane registreerida end ametliku organisatsioonina. Nyyd,
peale kuut tegevusaastat, on selge, et see oli möödapääsmatu
hädasamm, kaitsmaks ja arendamaks omausulist tegevust.
Meie, avatud omailmadega rahvaste maailmatunnetus, eetika
ja moraal on oluliselt erinevad meid vaenavate rahvaste omist.
Meie tegelikkusetaju ja väärtusarusaamad on tunduvalt sygavamad
kui noil omailmadel, kelle kandjate tegevus põhjustab rahvaste
ja keskkonna hävingut. Eesti, aga ka soome-ugri omausuliste
legaalne yhistöö on vajalik meie omailmade, seega ka rahvaste
ja kultuuride kaitsmiseks.
Omausk omailmas
Eesti maausust ja soome-ugri teistest omauskudest ei saa
kõnelda yksnes usulises võtmes. Meie usud on rahvuslikud usud,
mis seotud sygavuti rahva olemuse ja olemasoluga. Õigus olla
rahvas on meie põhilisi võõrandamatuid õigusi. Meie olemasolu
ja säilimine on vahetult seotud tervete omailmade säilimisega.
See tähendab, et meie territoorium ja keskkond peavad olema
meie päralt, meie keeled ja omausud peavad olema kaitstud ja
puutumatud. Oma territoorium, keel ja omausk on soome-ugri rahva
säilimise ja kestmise esmased ja minimaalsed tingimused.