Kauksi
Ülle
Etnofuturismi kiik käib üle võlli
Minu meelest on etnofuturismi sümbol
suur kiik. Kiikudes ja kiigel lauldes hakkab kõik paistma teisiti, kõrgemale
ja kaugemale. Kiigest on selline lugu, mille jutustas Võru Instituudi
kohanimede taastamise juht Evar Saar. Nimelt käis ta suviti Saksamaal
ehitamas palksaunu. Ühte kohta tegi ta ka kiige. Kui majaperemehe mootorratturitest
sõbrad olid korra prioovinud, jäi kiik õõtsuma hommikuni ja mootorattad
sinnasamma aia äärde vedelema. Ainult kiigelaulu kursust olnuks vaja.
Kord leidis sellele probleemile lahenduse Kivisildnik, kes pani Värska
kiigel kõrvaklapid pähe ja kuulas mingit eriti moodsat muusikat, ning
leidis, et kaif oli täielik.
Kes on selle
kiige teinud?
Eesti vabanemist oodates oma kursusetöödeks
tutvunud Koidula tegevusega, nautinud regilaulu ühika koridorides ja
Hurda kogudes, kokku puutunud Arbujate luule, Siuru asutamise ja Adsoni
osaga selles ning muu seesugusega. Näiteks Kaplinski tookord mitteavaldadalubatud
esseedega. Ah jaa, muidugi olin sõbrunenud noorte geniaalsete kirjanike
Karl-Martin Sinijärve, Sven Kivisildniku ja Jüri Ehlvestiga. Ja ka Seto
liikumise tegelase Aare Hõrna ning Võro Keele ja Kultuuri Fondi asutajate
Kalle Elleri ja Kaido Kamaga.
Etnofuturismi sünniajaks on 1989 aasta
kevad, mil otsisime mu koduses salongis üksteise loomingut arutades
uut kirjandusloosungit. Eesti oli vabanemas ja mõistsime, et kirjandus
muutub. Teadsin, et sellises olukorras on alati eriline tähtsus rühmitustel,
kes uue loosungi läbi suruvad. Vana "Olgem eestlased ja saagem eurooplasteks!"
ei sobinud: Euroopas oleme kogu aeg olnud, hoopis teised rahvad tulid
hiljem. Teiseks tahtsime Euroopas olla iseendana, mitte võõraste kultuuride
edasiarendajatena. Karl Martin Sinijärv pakkus välja sõna etnofuturism.
Juba see sõna on oma olemuselt sügav, seal peitub rahva pikk mälu ja
soov selle rahvana kesta tulevikuski.
Rahvas, tänu kellele tegelikult etnofuturism
sündis, olid setod. Kui Karl-Martin nägi esimest korda seto memmekesi
rahvariietes, siis ta ütles, et vanad naised ei ole talle kunagi meeldinud,
aga niimoodi, väärikates rahvariietes, tahaks neile kohe musi anda.
Käisime esinemas Setomaal ja tantsisime ning laulsime setodega koos.
Sinijärve luulekogus Sürway on palju tookordseid mõjusid. Kivisildnik
lõi regilauluridadest sonetid, Andro Kööp rahvariiete ainetel kuulsad
kostüümid. Peagi alustas tegevust Navitrolla.
See oli etnofuturismi esimene tulemine
esinemiste, raamatute trükkimise ja hiljem ka Kostabi lehe loomisega.
Kostabi leht jääb oma kirkusega vist kauaks säravaimaks täheks eesti
kultuurilehe ajaloos. Kostabi nime võtsime sellepärast, et tahtsime
elusat maailmakuulsat loojat, me arvame et geeniusi tuleb toetada juba
nende eluajal.
Soome-ugri
noorte loojatega kiigel
1993. aastal sõitsin Soome-Ugri Noorteorganisatsioonide
Liidu kongressile Udmurdimaale. Esinesin ettekandega, kus lühidalt kirjeldasin
Eesti Kostabi Seltsi ja Võro Keele ja Kultuuri Fondi saavutusi. Ettekande
järel kogunes mu ümber rida hõimurahvaste noori kunstnikke ja kirjanikke
ning tahtsid asjast enam teada. Kuna mu vene keel oli tookord vähesest
praktikast roostes, ütlesin, et kutsun nad eestisse selleteemalisele
konverentsile, siis nad ise näevad. Rongis tagasiteel värbas Fenno-Ugria
tookordne ülemus Jaak Prozes mu poole kohaga FU Tartu sekretäriks. Tookordne
Tartu kultuuriosakonna juhataja Riho Illak lubas hommikupoolikuti ruumi
ja telefoni kasutada, ning Sorose Fond usaldas meile muinasjutulise
summa konverentsi tegemiseks. Hõimukülalisi oli 40 ümber, abistasid
EK$ esimees Kivisildnik, propagandaminister Sinijärv, peaspetsialist
Heie Treier, aseesimees Piret Viires, samuti Tartus õppivad hõimurahvaste
üliõpilased.
Peeti loenguid, näitusi oli Tartu
täis (Virve Sarapik, Loit Jõekalda, Navitrolla, samuti olid oma tööd
kaasas mari, udmurdi ja komi kunstnikel.) Filmiti, pildistati, tantsiti
lauldi, anti kontserte jne. Tehti retk ka Setomaale, kus oli kaetud
unustamatu laul iidsete toitudega ning laulsid veel seto mehed, keda
kõiki enam pole.
Kuna juhtisin ise konverentsi, ei
olnud mul suurt ettekujutust, kui hästi täpselt läks, öövahetuses olid
Fenno Ugriast Prozes ja Heinapuu, aga ajakirjanduse vastukajasid tekkis
kõrge kuhi. Udmurdid pühendasid üritusele terve erinumbri oma ajakirjast
"Invožo" jne. Komi kunstnikud kinkisid Eesti Kostabi $eltsile oma pilte,
millest sai alguse EK$-i üha täienev kunstikogu
Taaskohtumine
1997.aasta augustis soome-ugri kirjanike
kongressil kohtasin Kari Sallamaad, kes oli innustust saanud Piret Viirese
Jyväskylä fennougristikakongressi ettekandest ja rääkis sellest pikalt
oma sõnavõtus. Oli endal ka põrutav tunne, kui äkki oli meie uid saanud
filosoofiaks. Muidu sinnani oli ta pigem võitlusstrateegia olnud.
Igatahes kui 1998. aasta juulis sõitsin
Jan Rahmaniga Udmurdimaale teisele etnofuturismiseminarile, siis tervitati
mind minu ehmatuseks kui suurt ema, kes on andnud maailmale etnofuturismi.
Vahetpidamata pidin sõna võtma, kirjandussektsioonis kuulasin noorte
referaate etnofuturismist udmurdi kirjanduses. Selgus, et tookord Eestis
konverentsil olnud "Invožo" toimetaja, kirjanik Pjotr Zahharov ja Udmurdi
lipu ning vapi autor kunstnik Juri Lobanov ning teised olid selle ideoloogia
võtnud juhtivaks ja kõik keskealisest nooremad loojad olid kogunenud
selle ümber. Kirjanduse alal oli ideoloogiks hakanud Viktor Šibanov.
Sama 1998. aasta augustis kogunes
Soome-ugri noorte kunstnike laager Piirissaarel.
Kümne päeva jooksul maaliti ja tegutseti
Piirissaarel ja Tartus ning Võru- ja Setomaal. Sõlmusid sidemed Kütioru
Avatud Ateljeega kuhu kutsuti ersa puunikerdajad vennad Rjabovid Tavla
külast. Navitrolla kohtus ersa kunstniku Juri Dõriniga, kelle näituse
ta võttis oma OBU galeriisse 5.-23. maini 1999.
Kari Sallamaa
käsk tähistada etnofuturismi 10. aastapäeva
1998. aasta augustis Komimaal soome-ugri
kirjanike kongressil oli Kari Sallamaa taas pühendanud oma peakõne etnofuturismiideoloogiale
ja tõi selle välja kui ainsa filosoofia ja strateegia, mis võib järgimise
korral päästa hõimurahvad kadumast iseendina. Atraktiivne sõna tõmbas
nagu konksuga kohalviibivaid ajakirjanikke ja delegatsioonis olev Contra
esines hiilgava näitena talupoisist, kes ise oma raamatud välja annab,
tavatutes tiraažides maha müüb ja folkloristide poolt tänapäeva rahvalaulikuks
on tunnistatud. Ei pöördu raha kerjama kuhugi, vaid liigub ja loob ja
lehvitab.
Peoõhtul tuletas Kari Sallamaa meelde,
et etnofuturism on juba 10 aastat vana ja tehku ma kevadel etnofuturismi
tähistamise kokkutulek. Lubasin teha. Avastasin töö käigus, et uus põlvkond
selle idee praktikuid on peale kasvanud ja särab, nagu NAK ja Tartu
tantsuklubi jpt.
Et suunasime põhirõhu hõimurahvastele,
sai peaettevõtjaks MTÜ Fenno-Ugria Asutus, abistasid Eesti Kostabi $elts,
Soome Instituut, Eesti Rahva Muuseumi Sõprade Selts, NAK jt.
Peaettekandjateks palusin Oulu ülikooli
professori Kari Sallamaa, Tartu Ülikooli ja California Ülikooli professori
Rein Taagepera ning Võru Instituudi direktori Kaido Kama. Taagepera
ja Kama vahel puhkes ka väike vaidlus. Nimelt väitis Kama euroopa väikerahvaste
kogemusele toetudes, et tänapäeval saab endaks jääda ja oma uut kultuuri
luua väiksem rahvas kui vanasti, kuna on lisandunud uued võimalused
infoühiskonna näol. Peateemadeks kujunesidki rahvus kunst ja kirjandus
ning ökoturism.
Kõigi südamed võitis udmurdi ööbik
Nadežda Utkina, nende poplauljatar ning rahvalaulik ning noorsoopoliitik
ühtlasi. Teda näeb sügisel hõimupäevadel. Kutsume tagasi ka komi noorte
muusikute ansambli. Nimelt väideti Komimaal et komi muusikat ja pille
pole. 7 noormeest läksid küladesse, otsisid ja parandasid pillid ja
musitseerivad.
Etno FU turism
Suvel külastades udmurte külades,
tekkis mõtteseos viia kokku hakkajad udmurdi küla kultuuriinimesed ökoturismi
praktiku Aigar Pihoga. Nii pühendasimegi ekskursioonipäeva tutvumaks
ökoturismi võimalustega. Vapustav oli Hurda talumuuseum 102-aastases
rehetares, ning Ruusmäe kool. Ökoturism oma olemuselt pakub turistile
elamust sisse elada ja näha toimivasse iidsesse kultuuri, ning toetab
nii ka kohalikku kultuuri. Võrumaal on talud, kus saab kangast kududa,
leivateost osa võtta jne. Nii saab linnapere või hoopis kaugelt tulnud
pere puhates sisse elada iidsesse kultuuri. Oma võimsate küladega ja
säilinud maakultuuriga oleks soome-ugri maadel suur perspektiiv ökoturismi
alal. Ja loota on ka meiepoolset retke suvel sinna oludega tutvuma.
Mis ma annan
kiigesepal
Ah jaa - 10 aastat on kümme aastat
ja ma andsin EK$ nimel ka mõned tänukirjad “10 aasta jooksul tehtud
töö ja mõeldud mõtete eest etnofuturismi kehtestamiseks uue maailmakorrana”.
Mõistagi ei andnud ma aukirju Seltsi liikmetele, kellele, nagu mulle
endalegi, jääb au.
Autasud, elik Eve Eesmaa graafilised
lehed "Kuldnaise" sarjast said:
Pjotr Zahharov - Etnofuturismi kehtestamise
eest Udmurdi noorte loojate rahvuslikus liikumises
Laid Šemjer - Mari keelde etnofuturistliku
kirjanduse vahendamise eest
Kari Sallamaa - etnofutufilosoofia
sõnastamise ja propageerimise eest. (leht “Uibuneiu”)
Andres Heinapuu - etnofutu ajaloo ja
mõiste seletamise ning levitamise eest (leht “Kuldnaane”)
Kaido Kama - Teenete eest VKKF-i loomisel
ja edu eest Võru Instituudi juhtimisel (leht “Kesänaane”)
Valt Ernštreit - Liivi rahva toomise
eest tulevikku (leht “Kavvõdan”)
Toomas Help - Võru ja Ersa rahvaste
keelelise uhkuse äratamise eest (leht “Lemmeleht”)
Hannu Oittinen - Etnofuturistliku tegevuse
eest tõlkijana (võru keelest savo keelde, Ristikivi tõlkimine slängi
jne.) (leht “Ma armasti Soomlast”)
* * *
Praegu
ei julge teha prognoose etnofuturismi edenemise kohta pärast konverentsi.
Lugejateni jõuab meie asutajaliikme Jüri Ehlvesti novellikogu “Elumask”,
mida Laid Šemjer hakkas ka mari keelde tõlkima.
Contra lõi etnofutu jaoks uue luule laadi, küll siis jälle mõne aasta
pärast näeb ja saab vapustuda. Igatahes asi kisub tõsiseks ja aeg on
suunduda koos hõimukaaslastega maailmaturule. Meil on, mida anda.
|