MAA RAHVA AUTO-GENOTSIID?
Rein Taagepera
Möödunud sajandi jooksul asendasid „indiaanlasi" valdavas
osas Põhja-Ameerikast „ameeriklased". Tehnoloogiliselt lihtne
kultuur suruti nurka keerulisema poolt. Et uus kultuur indiaanlasi meeles
pidas ja romantiseeriski, pole imeks panna. Hiawatha oli siiski
kaugelt rohkem ülevõtjate hauakiviks olematusse-surutute
kalmule kui sillaks kahe kultuuri vahel. Rahvamõrva-süütunde
leevendamine kummardusega. Midagi soome-ugri ürgsete karupeiede
laadset.
Ega mees karu tapnud: seda tegi ju nuga. Mees on hoopis sõber,
kes teeb surnu auks suure peo (kus süüakse karu liha — aga
seda aspekti pole inimesel mõtet esile tuua, kui juba karu isegi
seda ei tee). Indiaanlase surus välja tehnoloogia. Ameeriklane
aga on sõber, kes paneb ta koguni koos pühvliga 5-sendisele
mündile.
Ent punanaha-peied on nii vana tuntud asi, et pole mõtet pike-malt
pajatadagi. Põnevam on, et Paul Reets on avastanud uue samalaadse
nähte ka Soome lahe lõunakaldal — nimelt „maa rahva" manalasse-saat
„eestlaste" poolt (AK 1/78:24-28). Vaatamata mitmeti oluliseie seigale,
et maa rahva ja eestlaste sugulussidemed olid ulatuslikumad põhja-ameerika
Pocahontase-romanssidest, ei puudu Reetsi vaatevinklil oma intellektuaalne
võlu.
Tees, et Kreutzwald eksliku pessimismiga arvas end kirjutavat Kalevipoja
näol eesti rahva hauakirja, saaks nüüd hoopis vastupidise
suuna: üks esimesi eestlasi kirjutas täppimineva optimismiga
hauakirja maa rahvale (liitsõnaline maarahvas vastandina
linnarahvale on küll vist hilisem looming), ikka Hiawatha-laadse
pretensiooniga matkida minevikurahvast, ent tegelikult lähenedes
asjale tulevikurahva seisukohast.
Et eestlased oma uue keele maa rahva oma alusel rajasid on siis vaid
väike kokkusattuvus, umbes nagu see, et bulgaarlased oma türgi-
või ugri-pärase keele asemel hiljem rajanesid alistatud
slaavi keelele. Seda muidugi ainult kui vaadata nüüdseid bulgaarlasi
kui türgi (või ugri) rahvast, kel juhtub olema slaavi keel
(ja palju muud selle juurde käivat). Teine vaateviis on, et bulgaarlased
on slaavi rahvas, kel juhtub olema türgi/ugri nimi. Ja et eestlased
on ikkagi maa rahvas, kel on germaanlaste poolt antud nimi. (Nüüd
on vesi juba nii segane, et parem vaikselt mööda sõuda
gallialastest, kes kannavad germaani frankide nime ja räägivad
roomlaste keelt.) Aga nii lihtne see ka ei ole.
Ei saa mööda seigast, et võimsama tehnoloogia (kultuuriline
tehnoloogia kaasa arvatud) kaelavalgumine võõrsilt asetab
iga rahva valusa dilemma ette: kas langeda totaalse genotsiidi ohvriks
väljast, või sooritada ulatuslik kultuuriline autogenotsiid,
hüljates suure osa iseendast säilitamaks mõningaid
riismeid? Säilitatavaks riismeks valisid iirlased usu, aafriklased
pelgalt tõu, ja maa rahvas keele. Kalifornia tsikaanod aga viskasid
keelelise super-uperpalli ja hakkasid säilitama hispaania keelt,
millist nende indiaani vanavanemad tihtipeale veel ei osanudki!
Tammsaare (kes teda nüüd issanda aastal 1978 mainimata tohiks
jätta?) kirjeldas samuti vist ükskord üht meest, kes
oma eesti isamaalisuse sihina nägi seda, et eesti poisid saaksid
saksa keele nii põhjalikult omaks võtta, et ükski
pagana saks ei suudaks enam eestlast sakslasest eraldada ja tema suhtes
„diskrimineerivalt" käituda. Sel teel on rahvad tihti üheõiguslust
taotlenud ja saavutanud.
Ent ükskõik, kelle keel on antud hetkel tunnetet omana
— see tunnetus on hetke psühholoogiline tõik. Samuti on
tõigaks vajadus juuri otsida. Ja juurteotsing kulgeb enamasti
keelerada kaudu, nii kaugele tagasi kui keel veel on vähegi mõistetav.
Ameeriklasil (tõust ja taustast hoolimata) inglise odaraputajani.
Eesti rahval maa rahvani. Seda enam, kui side on vahepeal katkenud.
Jannsen võis regivärsilist „aiduraidutamist" põlata,
see tähendab: häbeneda. Laps, kes pole eales kuulnud vanaeitesid
leelutamas, ei tea seda ka enam häbeneda. Aga varaeestlaste ersatslik
„Oi laa-li-laa-li-lallallaa, õitse-ja-haljenda-eestlaste-maa"
mõjus vähemalt ühele taolisele viie-aastasele (keda
hästi tunnen) lasteaiaski liiga primitiivsena. lme siis, et regivärss
reaktsioonina taas elustub, ja samuti mõndagi muud maa rahvale
kuulunut. Osana laiemast kuituurisupist.
Võlts, paatoslik, aktuslik? Kindlasti, esimeses lähendis.
Ometi on see anakronistlik "aiduraidutamise" taasilming "valerii-pumpummitamise"
kõrvale nii loomulik osa eestluse praeguses arengujärgus,
et selle ratsionaalne luutmine ( = välistamine) oleks topeit-võlts.
On nii paratamatult loomulik, et eestluse part föönikslikult
kerkib maa rahva munast ja prääksub karupeielikult:
Munakene, andeks anna
(ja Ain Kaalep kah!),
et su koksisin ma maha. . .
Aga munake, saa aru;
tõesti ma ei tahtnud paha!
AJA KIRI, 1978,
nr.6, lk. 13-15